Gen superbakterií vědci nalezli i na jednom z nejodlehlejších míst světa

Rezistence vůči antibiotikům se dostala i na nejodlehlejší místa světa

29.01.2019 - Stanislav Mihulka

Oblast Kongsfjorden na arktickém norském souostroví Špicberky je jedním z nejodlehlejších míst planety. Vliv člověka sem dlouho sahal jen velmi okrajově. I sem ale dnes míří turistické výpravy i jiné lidské aktivity. A jak se ukazuje, má to svoje důsledky. Zjistili to britští vědci, kteří se věnují šíření bakteriálních rezistencí v životním prostředí.

V půdních vzorcích z Kongsfjorden objevili celkem 131 genů pro bakteriální rezistenci vůči antibiotikům, včetně obávaného genu blaNDM-1. Tento gen a některé další patří k těm, díky nimž bakterie mohou čelit více antibiotikům zároveň, včetně antibiotik poslední linie obrany.

TIP: Bakterie rezistentní na antibiotika mají v sobě vodní ptáci po celém světě

Podle vědců se tyto geny k půdním bakteriím dostaly z trusu mořských ptáků či jiných živočichů, kteří překonají velké vzdálenosti, nebo prostřednictvím lidských návštěvníků této oblasti. Geny bakteriálních rezistencí nalezené na Špicberkách byly poprvé objeveny velmi daleko odtud, v povrchové odpadní vodě měst v Indii. Jak se zdá, rezistence vůči antibiotikům se může šířit velice rychle a na překvapivě značné vzdálenosti.

Newcastle University