Geneticky modifikovaná rýže by mohla zachraňovat životy lidí s vysokým tlakem

Geneticky vylepšená rýže obsahuje množství látek, které snižují krevní tlak. U myší to funguje perfektně

27.06.2020 - Stanislav Mihulka

Lidstvo trpí velmi rozšířenou a zároveň velmi nebezpečnou „epidemií“ vysokého tlaku. Mimo jiné jde o hlavní příčinu infarktů a mrtvic, které náležejí mezi největší „zabijáky“ současné doby. Lidé s vysokým tlakem jsou dnes často léčeni látkami ze skupiny ACE inhibitorů. Potlačují fungování enzymu ACE (podle anglického angiotensin converting enzyme), který je zodpovědný za zužování cév. Tato léčba ale bohužel přináší celou řadu nepříjemných vedlejších účinků.

Zdravá rýže

Některé potraviny, jako například ryby, vajíčka, mléko a některé rostliny, obsahují přírodní peptidy, čili krátké proteiny, které rovněž potlačují aktivitu enzymu ACE. Na rozdíl od léčivých preparátů ale mají méně vedlejších účinků. Naneštěstí izolace těchto látek z potravin, aby je bylo možné užívat v dostatečném množství, je velmi nákladná a časově náročná.

TIP: Nové geneticky vylepšené rajče je ideální pro městské farmaření

Čínští badatelé ve snaze vyřešit tento problém vytvořili umělý gen, který se skládá ze sekvencí celkem devíti takových peptidů omezujících enzym ACE, plus ještě jednoho peptidu, který uvolňuje stažení cév. Výsledný gen vložili do rostlin rýže a úspěšně vypěstovali rýži, která obsahuje velká množství uvedených peptidů.

Touto GM rýží pak vědci krmili laboratorní myši s vysokým tlakem. Záhy po nakrmení došlo u pokusných myší k významnému poklesu krevního tlaku, který se tím přiblížil normálnímu stavu. Příznivý pokles tlaku trval ještě týden po ukončení experimentu. U lidí by to mohlo fungovat podobně, přičemž podle vědců by k udržení normálního tlaku mělo stačit půl lžíce této GM rýže denně.