Geneticky vylepšené probiotické bakterie zlepšují hojení střevní sliznice

11.12.2019 - Stanislav Mihulka

Upravené bakterie E. coli vytvářejí živou náplast z nanovláken uvnitř střeva se zánětem

<p>Geneticky modifikované bakterie vytvářejí „náplast“ která chrání poškozenou sliznici střeva. Červeně je vyznačený zánět, zeleně „náplast“.</p>

Jen ve Spojených státech trpí asi 1,6 milionu lidí celoživotními a v současnosti nevyléčitelnými chronickými záněty střev, jako je Crohnova choroba nebo ulcerózní kolitida. Každým rokem zde přibývají desítky tisíc nových případů. Tito pacienti trpí bolestmi a řadou různých obtíží, jejichž původcem je zánět sliznice střev. Příčiny takových zánětů ještě nejsou úplně jasné, ale zásadní roli v nich nepochybně hraje imunitní systém pacienta.

K léčbě chronických zánětů střev se používají protizánětlivé léky a na doprovodné infekce antibiotika. Obě skupiny těchto léků ale přinášejí nepříjemné vedlejší účinky a zároveň nepůsobí přímo na zánět ve tkáni střev. Proto američtí odborníci vyvinuli nový „žijící“ materiál, který podporuje hojení střev s chronickým zánětem.

TIP: Překvapivé zjištění: Antibiotika vyléčí většinu zánětů slepého střeva

Základem tohoto „žijícího“ materiálu jsou geneticky upravené bakterie E. coli, které fungují jako lokální probiotika. Vytvářejí sítě nanovláken, které působí na zanícenou sliznici střeva jako ochranná náplast. Taková náplast chrání místo zánětu před všetečnými střevními bakteriemi i před působením okolního prostředí. Tvůrci svou léčbu již úspěšně vyzkoušeli na myších.