Gravitační mikročočky pomohly objevit nové toulavé planety v Mléčné dráze

Mléčná dráha je zřejmě plná potulných planet různých velikostí

14.11.2018 - Stanislav Mihulka

Ne všechny planety obíhají kolem hvězd. Některé z nich se dostaly z gravitační náruče mateřské hvězdy a teď bezcílně letí vesmírem. JVědci je označují jako toulavé planety (anglicky „rogue planet“). Vzhledem k jejich malé velikosti a nízké teplotě bývá velmi obtížné je objevit. Proto jich zatím známe jenom velice málo.

Astronomům se nedávno povedlo najít v naší Galaxii hned dvě nové toulavé planety. Klíčovou roli v tomto objevu sehrál program OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment), který hledá v okolním vesmíru gravitační mikročočky. To jsou krátkodobé nepatrné změny záření hvězd, které vyvolá průchod hmotného objektu v prostoru mezi námi a dotyčnou hvězdou.

Dvojice potulných planet

První z nalezených objektů dostal označení OGLE-2017-BLG-0560 a experiment OGLE ho zachytil v dubnu 2017. Jde o velkého plynného obra, jehož hmotnost odpovídá několika, možná až 20 Jupiterům. Druhý objekt OGLE-2012-BLG-1323 badatelé objevili ve starších datech OGLE z roku 2012. Je to planeta, jejíž hmotnost je někde mezi naším Neptunem a Zemí.

TIP: Jeden z nejbližších hnědých trpaslíků je dost možná potulnou planetou

Ze získaných dat není úplně jasné, jak jsou tyto planety od nás vzdálené. Proto také nemůžeme přesněji určit jejich hmotnost. Vědci jsou ale přesvědčeni, že v obou případech skutečně jde o toulavé planety, které si volně plují Mléčnou dráhou. Počet známých toulavých planet i po nových objevech zůstává velice nízký. V Mléčné dráze ale nejspíš bude těchto planet ohromné množství. A není prý vyloučeno, že některé z nich pocházejí i z mladé Sluneční soustavy.