Hezké sny Philae: Vědci již vzdali pokusy o navázání spojení s robotem na kometě

17.02.2016 - Martin Reichman

Poslední pokus o navázání spojení s Philae skončil neúspěšně. O další spojení se již vědci pokoušet nebudou

Vědecký modul Philae je první sondou, která dokázala úspěšně přistát na kometě. I přes dramatické okolnosti svého přistání dokázala sonda odeslat 80 % plánovaných vědeckých úkolů. Vědci proto misi, která si vyžádala náklady v odhadované výši 1,3 miliardy eur, považují za mimořádně úspěšnou.

Zatímco Rosetta stále doprovází kometu 67P/Čurjumov-Gerasimenko, její vědecký modul již 7 měsíců „odpočívá“ na povrchu komety - naposledy se Philae ozvala 9. července 2015 a všechny následující pokusy o spojení skončily neúspěchem. Poslední pokus o navázání spojení vědci podnikli minulý měsíc, ani ten ale neskončil úspěchem.

Podle Stephana Ulamece, projektového manažera z německého střediska pro letectví a kosmonautiku (DLR), je šance na další kontakt s Philae takřka nulová. Vědci se již proto o další navázání spojení s modulem nebudou pokoušet.

Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko se aktuálně nachází ve vzdálenosti 222 milionů kilometrů od Země a Rosetta, která ji již 15 měsíců doprovází, urazila již více než 7,6 miliardy kilometrů. Rosetta bude kometu doprovázet minimálně příštích 6 měsíců. Její veleúspěšná mise by měla skončit v září 2016 řízeným pádem na povrch komety.

blogs.esa.int