Horký jupiter WASP-76b je nejspíš ještě extrémnější než jsme si mysleli

Objev ionizovaného vápníku ve spektru záření exoplanety WASP-76b ukazuje na extrémně silné větry v atmosféře, nebo na mnohem vyšší teplotu. Tu přitom vědci odhadovali na 1 900 až 2 400 °C!

07.10.2021 - Stanislav Mihulka

Plynný obr WASP-76b, který se svou hmotností blíží našemu Jupiteru, je skutečné inferno. Obíhá ve vázané rotaci horkou bílou hvězdu spektrální třídy F v souhvězdí Ryb, vzdálenou od nás asi 640 světelných let, a to ve velmi těsné blízkosti. Jeden oběh hvězdy zvládne za 1,8 dne. V důsledku toho je přivrácená strana planety rozpálená na extrémní teplotu.

Na základně dřívějších pozorování byla průměrná teplota WASP-76b odhadnuta na 1 920 °C až 2 400 °C. Panuje zde takové horko, že molekuly se rozpadají na atomy, a kovy, jako třeba železo, se odpařují do atmosféry. Podle výzkumu mezinárodního týmu astronomů, který vedli odborníci Cornellovy univerzity, se v atmosféře exoplanety WASP-76b vyskytuje ionizovaný vápník.

Přítomnost ionizovaného vápníku ve spektru záření je velmi zajímavá a není úplně snadné ji vysvětlit. Podle vědců jsou ve hře v podstatě dva možné scénáře. Buď v horních vrstvách tohoto ultra horkého plynného obra vanou extrémně silné větry, anebo je jeho atmosféra ještě mnohem rozpálenější, než jsme si doposud mysleli.

TIP: Extrémy počasí: Na odvrácené straně horkých Jupiterů prší kamení

Objev vychází z prvních výsledků dlouhodobého projektu, vedeného astronomy Cornellovy univerzity, „Exoplanets with Gemini Spectroscopy survey“ neboli ExoGemS. Cílem projektu je výzkum diverzity atmosfér exoplanet. Badatelé v rámci projektu analyzují atmosféry různých exoplanet, které se liší hmotností i teplotou. Právě pekelný svět WASP-76b je jedním z extrémů, které tento projekt zahrnuje.