Hrozba solárních bouří: Na Slunci se vytvořil rozsáhlý shluk slunečních skvrn

Země se dostává do „palebné linie“ rozsáhlé oblasti slunečních skvrn, která připomíná souostroví na mapě Pacifiku. Kolik toho asi naše planeta schytá?

27.11.2023 - Stanislav Mihulka

Slunce momentálně hýří aktivitou, jako by si chtělo vynahradit předešlé období, kdy na naší mateřské hvězdě panoval až nezvyklý klid. V současné době se na přivrácené straně Slunce objevila jedna z největších a nejhustších oblastí slunečních skvrn za více než desetiletí. Země brzy vstoupí do „palebné linie“ těchto skvrn. Podle odborníků nás čeká zajímavé kosmické počasí.

V případě této masivní oblasti, jejíž velikost přes 200 tisíc kilometrů odpovídá více než 15 průměrům Země, lze mluvit o „souostroví slunečních skvrn“. Toto hrozivé souostroví tvoří nejméně šest různých skupin slunečních skvrn. První z nich, kterou vědci pojmenovali AR3490, se díky rotaci Slunce dostala na stranu přivrácenou k Zemi v sobotu 18. listopadu. Brzy po ní následovaly další skupiny skvrn tohoto souostroví.

Souostroví erupcí

Pro odborníky nejsou tyto skvrny úplným překvapením. Už o nich nějakou dobu vědí, protože sledují helioseizmické otřesy, jimiž se tato oblast slunečních skvrn díky své nezvyklé velikosti projevuje. Nyní je tento shluk slunečních skvrn v přímém výhledu a vědci je mohou lépe sledovat.

Tato konkrétní oblast sluneční aktivity už má „na svědomí“ nejméně 16 středních slunečních erupcí třídy C a tři silnější erupce třídy M, to vše během čtyř dnů. Podle expertů je pravděpodobné, že se zmíněná oblast stále jen „rozcvičuje“. Během příštích týdnů se může objevit mnohem víc podobných erupcí, a také nejsilnější erupce třídy X.

TIP: Tvář Slunce je beze skvrn: Zřejmě vstupujeme do fáze slunečního minima

Rovněž lze podle vědců očekávat, že by Zemi mohly zasáhnout výrony koronální hmoty (CME), při kterých letí vesmírem velké množství plazmatu ze sluneční korony. Takové události mohou vyvolat silné geomagnetické bouře, doprovázené výpadky elektrického proudy, a také malebnými polárními zářemi. Příští rok by Slunce mělo vstoupit do období slunečního maxima, kdy je nejaktivnější během svého 11letého cyklu a vše nasvědčuje tomu, že se vědci nudit nebudou.