Tvář Slunce je beze skvrn: Zřejmě vstupujeme do fáze slunečního minima

11.06.2019 - Stanislav Mihulka

Naše hvězda se blíží do období minimální aktivity. Letos už celkem 92 dní ze 152 nebyla na Slunci jediná skvrna

<p>Slunce na snímku sondy SDO z 6. června 2019</p>

Slunce na snímku sondy SDO z 6. června 2019

Naše Slunce prochází jedenáctiletým cyklem sluneční aktivity. V období slunečního maxima je na Slunci k vidění největší množství slunečních skvrn, zatímco během slunečního minima je počet skvrn na slunečním kotouči naopak nejnižší. Podle vědců tento cyklus odpovídá změnám v magnetických polích naší hvězdy.

Astronomické observatoře, které pozorují Slunce, v uplynulých dvou týdnech nezaznamenaly na naší hvězdě ani skvrnku. To naznačuje, že se zřejmě blížíme do období slunečního minima. Spolehlivě to ale určí až statistická analýza, která zahrne sluneční aktivitu v průběhu 12 měsíců. Takže potvrzení, že teď probíhá sluneční minimum, může přijít až tak za půl roku. Není prý ale vyloučeno, že minimum teprve ještě přijde.

Skvrny na Slunci

Sluneční skvrny jsou vlastně chladnější oblasti na povrchu Slunce. Jejich výskyt a tvar je daný magnetickou aktivitou, k níž zřejmě dochází asi v jedné třetině vzdálenosti od povrchu Slunce směrem k jeho středu. Odborníci si tím ale ještě nejsou úplně jistí.

TIP: Dva týdny bez skvrn: Slunce prochází třetím nejslabší cyklem od roku 1755

Podle dřívějších předpovědí mělo sluneční minimum nastat mezi polovinou roku 2019 a koncem roku 2020. V současné době je sluneční aktivita celkově dost slabá, což podobné odhady komplikuje. V letošní roce bylo na Slunci už celkem 92 pozemských dní ze 152 (k 6. červnu), kdy byl sluneční povrch zcela bez patrných skvrn. Sluneční cyklus je pro vědce stále poměrně záhadný, takže jeho průběhu věnují velkou pozornost.