Hubble pořídil úchvatný snímek emisní mlhoviny Řasy v souhvězdí Labutě

Hubbleův teleskop nasnímal detaily divukrásné mlhoviny Řasy, která je ve skutečnosti pozůstatkem nedávné exploze supernovy

07.04.2021 - Stanislav Mihulka

Mlhovina Řasy, známá též jako Závojová mlhovina, se nachází zhruba ve vzdálenosti 2 100 světelných let od Země, v souhvězdí Labutě. Jde o emisní mlhovinu, kterou tvoří oblak zahřátého a ionizovaného plynu a prachu. Mlhovina Řasy je součástí pozůstatku supernovy hvězdy o hmotnosti asi 20 Sluncí, která vybuchla před několika tisíci lety. Tato supernova byla zřejmě viditelná i ve dne a na obloze byla jasnější než Venuše.

Mlhovina Řasy je velmi krásná a představuje vděčný objekt pro pozorování i pořizování fotografií. Hubbleův vesmírný dalekohled nedávno pořídil nový snímek části této relativně blízké mlhoviny. Při zpracování snímku byly použity nové postupy, které zviditelnily detaily jemným vláken mlhoviny, proplétajících se vesmírným prostorem.

Snímek mlhoviny Řasy

Snímek vytvořila kamera Wide Field Camera 3 při použití celkem 5 různých filtrů. Zmíněné nové metody zpracování snímku zajistily zvýraznění emisí ionizovaného kyslíku, které jsou na snímku zobrazeny modře, ionizovaného vodíku, a také ionizovaného dusíku, který je zobrazený červeně.

TIP: Starý dobrý Hubble pořídil fantastický snímek vesmírného ohňostroje Eta Carinae

Energie explozí supernov je ohromující. Je to znát i na mlhovině Řasy. Shodou okolností právě díky Hubbleovu vesmírnému dalekohledu a jeho snímcích pořízených mezi lety 1997 a 2015 víme, že se tato mlhovina stále intenzivně rozpíná, a to zhruba rychlostí 1,5 milionu kilometrů za hodinu. Navzdory dramatické explozi a její zničující síle tato supernova dokázala vytvořit až překvapující delikátní kosmickou krásu.