Hubbleův teleskop potvrzuje: Planety „cukrové vaty“ opravdu existují

27.12.2019 - Stanislav Mihulka

Představte si planetu, která je velká asi jako Jupiter, přitom má jen setinu jeho hmotnosti. V systému Kepler 51 jsou hned tři

<p>Vizualizace systému hvězdy Kepler 51.</p>

Vizualizace systému hvězdy Kepler 51.

Okolní vesmír je plný planet, které se rozhodně příliš nepodobají planetám ve Sluneční soustavě. Náležejí k nim i exoplanety „cukrové vaty“ (anglicky „cotton candy planets“ nebo také „super-puffs“). Tyhle planety byly objeveny teprve nedávno a ještě zbývá nezávisle potvrzovat jejich existenci a parametry.

Planety „cukrové vaty“ jsou velmi vzácné a unikátní. Svými vlastnostmi odpovídají mladým plynným obrům velikosti Jupiteru, ale s pouhou setinou jeho hmotnosti. Svou přezdívku dostaly kvůli tomu, že jejich hustota by měla být nižší než 0,1 gramu na centimetr krychlový, což je prakticky stejné jako cukrová vata. K jídlu ale takové planety určitě nejsou...

Systém „cukrové vaty“

Jessica Libby-Roberts z americké University of Colorado, Boulder a její tým nedávno pozorovali systém hvězdy Kepler 51, kde by měly být hned tři takové planety. S pomocí Hubbleova teleskopu se jim podařilo potvrdit, že skutečně jde o planety „cukrové vaty“, jak jsme si je představovali.

TIP: Řídká jako balsové dřevo: Planeta KELT-12b je nafouklý horký jupiter

Planety „cukrové vaty“ v systému Kepler 51, který je od nás vzdálený asi 2 600 světelných let jsou podle všeho velmi mladé. Libby-Robertsová a její kolegové jsou přesvědčeni, že tyto pozoruhodné planety představují ranou vývojovou fázi určitého typu plynných obrů. Tahle vesmírná cukrová vata je zřejmě jenom dočasným, ale přesto nesmírně zajímavým fenoménem.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, and L. Hustak, J. Olmsted, D. Player and F. Summers (STScI)