Hvězda v laboratoři: Vědci vyrobili materiál z nitra bílého trpaslíka

19.08.2020 - Stanislav Mihulka

Když nemohou lidé k bílému trpaslíkovi, musí bílý trpaslík k nim. Alespoň jako simulace s výkonným laserem

<p>Ilustrace kousku bílého trpaslíka v experimentu</p>

Ilustrace kousku bílého trpaslíka v experimentu

Vesmír je plný pozoruhodných těles, které dráždí naší zvědavost. V naprosté většině případů jsou ale od nás tak vzdálené, že je v dohledné době zcela nereálné se dostat do jejich blízkosti. Proto jsme ve výzkumu takových objektů obvykle odkázáni na pozorování z dálky. Pokrok ve vývoji technologií nám ale zároveň nabízí možnost alespoň v některých případech napodobit podmínky panující na extrémních vesmírných objektech v experimentech tady na Zemi.

Gilbert Collins z americké University of Rochester a jeho spolupracovníci využili výkonná zařízení a experimenty zařízení National Ignition Facility v laboratořích Lawrence Livermore National Laboratory, aby s jejich pomocí simulovali a následně prostudovali chování hmoty za extrémních podmínek v nitru bílého trpaslíka.

Simulace trpaslíka

Bílí trpaslíci jsou pozůstatky vyhořelých hvězd podobných Slunci. Během „umírání“ takové hvězdy dochází ke stlačení hmoty trpaslíka, takže je to extrémně hustá „zhroucená“ hmota. Typický bílý trpaslík je velký zhruba jako Země, ale jeho hmotnost se pohybuje kolem poloviny Slunce. Collinsův tým se rozhodl simulovat procesy, k nimiž dochází v nitru bílého trpaslíka při jeho vzniku.

TIP: Přeživší supernovy: Polomrtvý bílý trpaslík uhání vesmírem od místa exploze