I rakovina má své slabé místo: Genetici vystopovali Achillovu patu nádorů

01.09.2021 - Stanislav Mihulka

Enzym CAIX pomáhá nádorům v růstu a jejich šíření v těle. Jeho zablokováním by bylo možné nádory likvidovat

Když v těle roste nádor, stává se, že ho krevní cévy nestíhají zásobovat dostatečným množstvím okysličené krve. V důsledku toho vznikají v nádoru místa s nedostatkem kyslíku a zároveň v nich vzrůstá kyselost prostředí. Buňky nádoru na to reagují a vylučují enzymy, které neutralizují příliš kyselé prostředí.

Jedním z těchto enzymů je karbonická anhydráza IX (CAIX). Pro nádory je často velmi důležitá. S její pomocí nádory nejen v těle přežívají, ale také se agresivně šíří do okolních tkání. To ale zároveň z enzymu CAIX dělá zranitelné místo nádorů. Jak zjistil Shoukat Dedhar se svými spolupracovníky, omezení aktivity tohoto enzymu může zarazit růst buněk nádoru.

TIP: Sůl nad zlato: Nanočástice soli jsou schopné likvidovat buňky nádorů

Badatelé identifikovali sloučeninu označenou jako SLC-0111, která je účinným inhibitorem enzymu CAIX. V této chvíli probíhá první fáze klinických testů, které ověřují možnosti této sloučeniny v léčbě pacientů s nádory.

Enzym CAIX také chrání buňky nádoru před takzvanou ferroptózou, což je typ programované buněčné smrti, která zahrnuje volné ionty železa v buňce a tvorbu reaktivních kyslíkových radikálů. Použití sloučeniny SLC-0111 k zablokování enzymu CAIX společně s látkami vyvolávajícími ferroptózu by mohlo vést k zániku nádorových buněk a destrukci celého nádoru.