Izraelští vědci vytvořili mozkový nádor pomocí 3D biotiskárny

21.08.2021 - Stanislav Mihulka

Výzkum glioblastomů – agresivních mozkových nádorů, je velmi komplikovaný. Pomoci by mohl nový postup izraelských vědců, který využívá trojrozměrný biotisk

Glioblastomy jsou relativně časté a velmi zhoubné nádory mozku. Rychle a agresivně rostou, jejich léčba je svízelná a vyhlídky pacientů velmi špatné. Komplikovaný je i výzkum glioblastomů, který by mohl tuto nepříznivou situaci zlepšit. Vědci a lékaři odebírají vzorky nádorů a nechávají je růst v laboratoři, kde je pak studují. Tento přístup je užitečný, má ale svá omezení. Živé tkáně se na Petriho misce chovají jinak, než ve 3D prostředí lidského těla.

Ronit Satchi-Fainaro z izraelské Tel Aviv University a její tým nedávno jako první použili 3D biotiskárnu k vytvoření umělého glioblastomu v prostředí, které je podobné mozku. Jejich 3D glioblastom je zatím nejvíce kompletní a věrný laboratorní model tohoto zákeřného nádoru. Zahrnuje i okolní tkáň a cévy, které jej zásobují krví.

Jak vytisknout nádor mozku?

Badatelé si vyrobili speciální „glioblastomový“ bioinkoust, který obsahoval buňky glioblastomu, získané od pacienta, společně s nervovými buňkami astrocyty a mikrogliemi, a také buňkami, z nichž vznikají krevní cévy. Tímto bioinkoustem vytiskli 3D glioblastomy v bioreaktoru, který obsahoval hydrogel, rovněž vytvořený z tkání pacienta.

TIP: V Izraeli vyrobili první 3D tištěné srdce na světě: Vzniklo z buněk pacienta

Experimenty potvrdily, že chování buněk nádorů i jejich růst odpovídá situaci u pacientů lépe, než v případě 2D vzorků odebraných klasickým způsobem od pacienta. 3D tištěné nádory jsou velmi slibné pro výzkum glioblastomů i pro přípravu léčby na míru jednotlivým pacientům. Na 3D biotiskárně je možné pohotově vytisknout větší množství nádorů, s nimiž pak lze dále pracovat.