Jak konverzují mravenci? A co všechno si dokáží sdělit?

05.01.2018 - Kateřina Helán Vašků

Vědci již dlouho pozorují, že u některých druhů hmyzu dochází ke zvláštní „konverzaci“ připomínající líbání, při níž si daní jedinci vyměňují sliny. Zmíněné chování se odborně označuje jako trofalaxe, přičemž podrobnější výzkum švýcarských badatelů nedávno přinesl překvapivá zjištění: Při komunikaci „z úst do úst“ si mravenci druhu Camponotus floridanus předávají se slinami koktejl hormonů, proteinů a dalších drobných molekul. Vyměňují si tak nejen látky regulující růst, reprodukci či chování, ale i signály, jež jim umožňují poznat příbuzné a „kamarády“ z hnízda.

Podle autora studie Adrii LeBoeufa navíc mravenci využívají trofalaxi k tomu, aby rozhodli, které larvy v budoucnu uspějí: Pouze některým z nich totiž „servírují“ juvenilní hormon zvyšující pravděpodobnost, že se dožijí dospělosti, že budou větší než ostatní, nebo že se dokonce změní v královnu. Právě pomocí hormonů předávaných ve slinách tak mravenci podle odborníka rozhodují o společné budoucnosti své kolonie.