Jak může zaniknout černá díra?

05.10.2019 - Michal Švanda

<p>Počítačová simulace střetu dvou černých děr, který vyvolal gravitační vlny pozorované v září 2015</p>

Pojem „černá díra“ zahrnuje mnoho typů objektů, od hypotetických miniaturních černých děr, které vznikly v mladém vesmíru, přes útvary hvězdných hmotností až po černé veledíry v centrech galaxií.

V současné době známe jen dva mechanismy, jak by mohly dané objekty zanikat, a jeden z nich je docela přirozený: Černá díra zanikne po srážce s jinou černou dírou. Výsledkem se sice stane opět černá díra, ale logicky půjde o jiný objekt. S jistotou o existenci popsaných událostí víme od roku 2015, kdy detektor LIGO poprvé zachytil gravitační vlny pocházející shodou okolností z kolize dvou černých děr.

TIP: Mohou ve vesmíru existovat bílé díry?

Druhý mechanismus zániku představuje tzv. vypařování, kdy se samovolně tvoří pár částice–antičástice na horizontu událostí černé díry, přičemž částice nad horizontem může z vlivu „monstra“ v nějaké formě uniknout. Uvedený proces je hypotetický a měl by probíhat tím rychleji, čím méně je černá díra hmotná.

• Zdroj fotografií: NASA, Wikipedie