Jak si vedly pozemské plodiny v simulované půdě Měsíce a Marsu?

22.10.2019 - Stanislav Mihulka

Nizozemští vědci si vyzkoušeli farmaření na Měsíci a na Marsu. Jejich experiment dopadl nad očekávání

Pokud chceme založit kolonie na mimozemských světech – například na Měsíci nebo Marsu, je téměř nezbytné, aby byly pokud možno co nejvíce soběstačné. Takové základny budou potřebovat ochranu proti vnějšímu prostředí, vodu a v neposlední řadě také potraviny. Ideální by tak bylo, kdyby si budoucí kolonisté vypěstovali základní potraviny přímo na místě.

Wieger Wamelink z nizozemské Wageningen University a jeho tým se rozhodli ověřit, jak reálné takové představy jsou. Nejprve si vytvořili co nejvíce věrohodné simulované půdy Měsíce a Marsu. Pak v nich zkusili pěstovat celkem 10 vybraných plodin: řeřichu setou, rukolu, rajče, ředkev, žito, merlík čilský známý jako quinoa, špenát, pažitku, hrášek a česnek.

První sklizeň plodů v půdě Marsu

Experiment dopadl z velké části úspěšně. Výsledky by nepotěšily asi jen Pepka námořníka, protože jedinou plodinou, která v simulovaných půdách nedokázala vytvořit jedlé části, byl špenát. Vyklíčit a růst ale dokázalo všech 10 druhů plodin. Podobné experimenty se simulovanými půdami cizích světů se uskutečnily i dříve, Wamelink a spol. jsou ale přesvědčeni, že jsou první, kdo v takovém experimentu sklízel plody.

TIP: Další sklizeň ve vesmíru: Astronauti si na ISS vypěstovali vlastní zeleninu

Pro vědce prý bylo velmi vzrušující, když viděli dozrávat první rajčata v simulované půdě Marsu. Byl to sice jen úvodní experiment, ale ukázal, jaké by mohlo být zemědělství v prvních koloniích na Měsíci a na Marsu. Je to další krok na cestě k udržitelným mimozemským zemědělským ekosystémům.