Japonsko má díky erupci podmořského vulkánu nový ostrov

22.08.2021 - Stanislav Mihulka

Podmořská sopka Fukutoku-Okanoba vyvrhla nový ostrov. Zatím měří jen zhruba kilometr v průměru a nevypadá příliš odolně, erupce ale stále pokračují

<p>Nový ostrov poblíž Iwodžimy.</p>

Nový ostrov poblíž Iwodžimy.

Japonsko se skládá z 6 852 ostrovů a ostrůvků, i když určit přesné číslo je pochopitelně obtížné. Události posledních dnů tento počet ještě navýšily – jak tomu v podobných případech bývá, za nový ostrov je zodpovědná erupce podmořského vulkánu, konkrétně vulkánu Fukutoku-Okanoba.

Fukutoku-Okanoba je to poměrně aktivním vulkánem, který má na svém kontě jen během 20. století několik desítek erupcí, a také několik vytvořených ostrovů. Ten nejnovější o sobě dal vědět letos 13. srpna, kdy se z oceánu v oblasti asi 1 200 kilometrů jižně od Tokia vyvalila mračna páry a dýmu, která dosáhla do výšky přes 15 kilometrů. Když se po pár dnech dým poněkud rozptýlil, světu se ukázal nový ostrov.

Ostrov zrozený vulkánem

Jako první se s ostrovem setkala japonská pobřeží stráž. Zjistili, že nový ostrov má tvar širokého půlměsíce a průměr zhruba kilometr. Odborníci jsou ale přesvědčeni, že se ostrov ještě zvětší. Erupce totiž stále pokračuje, jak je patrné na neustále nových mračnech dýmu a sopečného popela.

TIP: Nově vzniklý ostrov v království Tonga se má i po 4 letech k světu

Budoucí osud sopečného ostrova je zatím ve hvězdách. Vulkán Fukutoku-Okanoba od roku 1900 vytvořil celkem tři ostrovy, v letech 1904, 1914 a 1986. Všechny ale poměrně rychle zmizely v mořských vlnách. Ten poslední za dva měsíce. Na druhou stranu, v okolí Japonska se občas objeví vulkanické ostrovy, které mají delší životnost. Podle vědců záleží hlavně na tom, zda bude ostrov tvořený jen popelem a kusy hornin nebo jestli pokračující erupce zaplaví ostrov větším množstvím lávy. Láva by měla utuhnout a poté může úspěšně bránit ostrov před rychlou erozí.