To je překvapení: Rosetta konečně objevila ztracený modul Philae

06.09.2016 - Martin Reichman

Doslova husarský kousek se podařil vědcům těsně před koncem mise Rosetty. Po dlouhých 659 dnech se jim na kometě 67P-Čurjumov/Gerasimenko podařilo objevit ztracený modul Philae

Ztracený modul se podařilo najít díky snímkům z 2. září, kdy se Rosetta přiblížila povrchu komety na vzdálenost pouhých 2,7 kilometru. Snímky ukazují Philae ukrytou ve stínu balvanu v oblasti Abydos.

Nečekaný objev přišel „v hodině dvanácté“ – 12 let trvající mise sondy Rosetty se totiž blíží svému definitivnímu konci. 30. září sonda napodobí svůj vědecký modul a dosedne (či spíše dopadne) na povrch komety. Rozhodnutí o konci mise je dáno zvětšující se vzdáleností Rosetty od Slunce. Aktuálně sondu od Slunce dělí přes 553 milionů kilometrů a vědci chtějí využít zbývající energii k závěrečnému sběru dat během sestupu sondy na povrch komety.

Dva roky hledání

Philae dosedla na povrch komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko 12. listopadu 2014. Poté co se jí nepodařilo uchytit se na povrchu pomocí harpun, modul absolvoval několik skoků, aby nakonec o dvě hodiny později přistál na neznámém místě v oblasti Abydos.

Philae dokázala během svého přistání a krátce po něm odeslat množství vědeckých dat. Poslední úspěšný kontakt s modulem se vědcům podařilo navázat 9. července 2015, další pokusy o navázání spojení již nebyly úspěšné a v červenci tohoto roku proto byla oficiálně ukončena mise Philae.

esa.int