Jeskyně na Gibraltaru by mohla být jedním z posledních útočišť neandertálců

04.10.2021 - Stanislav Mihulka

Neandertálci vymřeli asi před 40 tisíci lety. Nově odkryté prostory v jeskyni Vanguard Cave mohly být jedním z posledních útočišť, které tito naši nejbližší příbuzní obývali

<p>Prostory v jeskyni Vanguard Cave, které byly odkryty po 40 tisících letech</p>

Prostory v jeskyni Vanguard Cave, které byly odkryty po 40 tisících letech

První lebka neandertálce, ještě před slavným objevem v německém Neanderthalu, byla nalezena na Gibraltaru v roce 1848. O zajímavé nálezy zde ale není nouze ani dnes. Archeologové zde nedávno odkryli doposud neznámé prostory v přímořské jeskyni Vanguard Cave. Vchod do těchto prostor byl zasypán pískem, po dobu nejméně 40 tisíc let.

První průzkum objevených prostor, jejichž délka je zhruba 13 metrů, odhalil pozůstatky rysa, hyen a supů bělohlavých. Rovněž zde vědci nalezli stopy drápů na stěně jeskyně, které tam zanechal neznámý dravec, a také velkou mořskou mušli. Tu tam podle všeho přinesli lidé, kteří tam v té době žili. Podle archeologů šlo pravděpodobně o neandertálce.

TIP: Neandertálec a moře: Naši nejbližší příbuzní rybařili a milovali mořské plody

Zatím není úplně zřejmá povaha nálezu. Jednou z možností je, že jde o hrobku nebo pohřebiště neandertálců. V okolních jeskyních se již dlouho nalézají nejrůznější stopy po jejich přítomnosti. Nově objevené prostory by podle vědců mohly být jedním z posledních útočišť neandertálců, než naši nejbližší příbuzní vymřeli.