Jihokorejští paleontologové objevili stopy nejmenšího dinosaura období střední křídy

21.11.2018 - Stanislav Mihulka

Nejmenší pravěcí masožraví dinosauři byli zřejmě stejně velcí, jako dnešní vrabci

<p>Paleontologové objevili miniaturní otisky dinosauřích končetin. Byly tak drobné, že jejich tvůrce musel být malý asi jako dnešní vrabec.</p>

Paleontologové nás rádi překvapují rekordně velkými dravci, čelistmi, zuby nebo spáry, před nimiž se v pravěku třásla celá živočišná říše. V Jižní Koreji naopak vědci nedávno objevili stopy patrně nejmenšího známého druhohorního dinosaura.

Dinosaurus do dlaně

Objevené stopy měří jeden centimetr a jsou staré přibližně 110 milionů let. Pocházejí tedy z období střední křídy, závěrečného období druhohor. Zanechali je po sobě draví dinosauři ze skupiny raptorů, mezi které patřili například slavní velociraptoři a relativně blízcí příbuzní dnešních ptáků. Přestože šlo o dravce, přílišnou hrůzu nebudili - děsit mohli maximálně malá mláďata nebo hmyz.

Pro neznámý druh raptora odborníci nemají jméno, pojmenovali ale samotné stopy. Ty dostaly jméno Dromaeosauriformipes rarus, což znamená „vzácné stopy vytvořené dromeosaurem, který patřil mezi raptory“.

Velikost těchto tvorů podle výpočtů vědců odpovídala zhruba dnešním vrabcům. Věda podobné případy velmi malých dinosaurů zná – například čínský mikroraptor byl velký asi jako dnešní vrána. Stopy nalezené v Jižní Koreji ale naznačují, že jejich majitelé byli ještě menší.

TIP: Vzácný nález: Jantar z Barmy ukrýval ptáče staré 100 milionů let

Zatím není úplně jasné, zda se skutečně jedná o nový druh dospělého dinosaura, nebo o stopy mláděte známého či neznámého druhu dinosaura. Pokud by to ale byla mláďata, vědci netuší, jakému druhu by patřily. Odpověď na tuto otázku tak nejspíš přinesou až případné další nálezy z tohoto období pravěku.

University of Queensland