Jupiter pod palbou: Dopadajícím meteoroidům čelí tisíckrát častěji než Země

Amatérskému astronomovi se 17. března podařilo zachytit srážku meteoroidu s Jupiterem. Ohnivá koule, která byla viditelná i ze Země, je na Jupiteru vlastně velmi všední událostí

31.03.2016 - Martin Reichman

Jupiter je zhruba 310× hmotnější než Země a vesmírná tělesa jej kvůli jeho obří gravitaci zasahují tisíckrát častěji než Zemi. Podle studie španělských vědců čelí Jupiter 12 až 50 dopadům vesmírných těles za jediný rok. Většina z nich má přitom v průměru 5 až 20 metrů, tedy přibližně tolik, kolik měřil čeljabinský meteorit. Pro Zemi byl přitom dopad čeljabinského meteoritu z roku 2013 největším incidentem tohoto druhu od roku 1908.

TIP: Jak se bránit dopadům meteoritů: Evropa chystá plán obrany

Dopady vesmírných těles na povrch Jupitera jsou nejen mnohem častější, jsou také mnohem silnější. Meteoroidy jsou urychlovány gravitační silou Jupitera na rychlost přesahující 216 tisíc kilometrů v hodině - rychlost vstupu čeljabinského meteoritu do naší atmosféry byla přitom zhruba čtvrtinová (54 tisíc kilometrů v hodině).

Údaje o velikosti dopadnuvšího meteoroidu se rozcházejí – nejednalo se ale o nijak závratně velký objekt. Podle odborníků měřil maximálně několik desítek metrů, spíše byl ale co do velikosti jen o málo větší než ten z Čeljabinsku.

Záběry Gerrita Kernbauera