K Měsíci poletí megacubesat CAPSTONE, testovat orbitu pro Gateway

18.05.2022 - Stanislav Mihulka

Americká sonda CAPSTONE prověří stabilitu plánované oběžné dráhy budoucí lunární orbitální stanice Gateway

<p>CAPSTONE na orbitě Luny</p>

Součástí amerického programu návratu na Měsíc Artemis je vybudování infrastruktury pro dlouhodobý průzkum našeho souputníka. Klíčovým prvkem by se přitom měla stát orbitální stanice Lunar Gateway, která bude přestupní zastávkou při cestách na povrch Luny. Kolem Měsíce má kroužit po halo oběžné dráze NRHO (Near rectilinear halo orbit), čili od pólu k pólu. Halo orbity jsou trojrozměrné oběžné dráhy, které vedou poblíž některého z Lagrangeových bodů.

Potíž je v tom, že tato lunární orbita není prověřená. NASA proto ve spolupráci se společností Rocket Lab vyšle na konci května k Měsící misi „Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment“ (CAPSTONE), jejímž cílem bude otestovat dlouhodobou stabilitu této oběžné dráhy.

Megacubesat ze 12 jednotek

Sonda CAPSTONE je cubesat americké společnosti Advanced Space vytvořený z celkem 12 cubesatových jednotek tvaru krychle. K Luně poletí čtyři měsíce, a pak stráví přinejmenším 6 měsíců na zmíněné halo oběžné dráze. Mise CAPSTONE bude vůbec první, která využije uvedenou oběžnou dráhu

TIP: SkyFire: NASA pošle k Měsíci sondu sestavenou ze 6 CubeSatů

Orbita NRHO mise CAPSTONE bude mít eliptický tvar. V nejvzdálenějším budě, nad jižním pólem, se sonda bude pohybovat ve vzdálenosti 76 tisíc kilometrů od povrchu Luny, zatímco v nejbližším bodě dráhy nad severním pólem bude vzdálená 3 400 kilometrů. Jeden oběh zabere megacubesatu necelý týden času.

Operátoři mise CAPSTONE budou testovat nároky uvedené oběžné dráhy na korekce pomocí raketového pohonu sondy. Rovněž je čeká ověření spolehlivosti inovativního navigačního systému, který bude zjišťovat polohu CAPSTONE vzhledem k americkému orbiteru Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO), aniž by se přitom musel spoléhat na pozemní stanice.