Kdy přestanou vznikat nové hvězdy?

26.12.2020 - Michal Švanda

Stručně bychom mohli odpovědět, že se hvězdy přestanou formovat v okamžiku, jakmile už nebudou mít z čeho

<p>Ve středu hvězdotvorné oblasti <strong>30 Doradus</strong> se nachází množství největších, nejžhavějších a nejhmotnějších známých hvězd.</p>

Ve středu hvězdotvorné oblasti 30 Doradus se nachází množství největších, nejžhavějších a nejhmotnějších známých hvězd.

Stálice se tvoří v chladných a hustých jádrech obřích molekulových mračen, která jsou vnějšími okolnostmi vyvedena z rovnováhy a začnou samovolně gravitačně kolabovat. Prvotní kolaps bývá relativně rychlý, trvá snad jen desítky tisíc let, což se z hlediska následné doby života hvězdy jeví jako lusknutí prstu

Utváření nových stálic vyžaduje splnění několika podmínek: Jednak musí být v galaxii k dispozici plyn. Nejde o zcela automaticky naplněnou podmínku, neboť například eliptické galaxie jsou téměř plynuprosté a hvězdy se v nich prakticky nerodí. Plyn musí mít rovněž správné vlastnosti, především nízkou teplotu – z horkého koronálního plynu bez rychlého ochlazení stálice nevzniknou. Zároveň je vhodné, obsahuje-li příměs prachu: Hvězdotvorba je potom efektivnější a rychlejší. Prachoplynný oblak musí být také vyveden z rovnovážného stavu.

TIP: Vědci poprvé pozorovali hvězdnou porodnici na odvrácené straně Galaxie

Je tudíž zřejmé, že jakmile se v galaxii vyčerpají zásoby chladného plynu, utváření stálic se zastaví. Horký plyn vracený do oběhu například supernovami musí nejprve účinně zchladnout, teprve poté se může tvorba hvězd obnovit.

Ikona zrození

Ani jedna z nejznámějších hvězdných porodnic – tzv. Pilíře stvoření – nebude produkovat stálice věčně. Astronomové zjistili, že vyzařování mladých hvězd zmíněnou strukturu postupně rozrušuje. Mohutné oblaky tím každý milion let ztrácejí hmotu asi 70 sluncí. Při jejich předpokládané současné hmotnosti okolo 200 ekvivalentů Slunce tak mají Pilíře stvoření před sebou pouhé tři miliony let existence.