Kdyby se z Betelgeuze stala černá díra, mohla by nás ohrozit?

12.11.2022 - Michal Švanda

Rudý veleobr Betelgeuse nezadržitelně míří ke svému zániku. Jak by vypadala Sluneční soustava, kdyby se tato hvězda zhroutila do podoby černé díry?

<p>Kompozitní snímek Betelgeuze z expozic Digitized Sky Survey 2. Zorné pole je přibližně 2,0 × 1,5 stupně.<em> (foto: ESO, Digitized Sky Survey 2, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Kompozitní snímek Betelgeuze z expozic Digitized Sky Survey 2. Zorné pole je přibližně 2,0 × 1,5 stupně. (foto: ESO, Digitized Sky Survey 2, CC BY-SA 4.0)

Betelgeuze, druhá nejjasnější hvězda Orionu, se řadí mezi nejbližší kandidáty na výbuch supernovy typu II. Leží ve vzdálenosti 640 světelných let a je tak obrovská, že patří k těm několika málo stálicím kromě Slunce, které dokážeme pomocí velkých dalekohledů rozlišit jako kotoučky. Kdyby se nacházela na místě naší denní hvězdy, zasahovala by její fotosféra až k Jupiteru.

Srovnání rozměrů Betelgeuze a Sluneční soustavy. Snímek hvězdy pořídil teleskop ALMA neboli Atacama Large Millimeter Array. Vědci Australské národní univerzity ale považují takto uváděnou velikost za poněkud nadsazenou. (foto: ALMA, E. O’Gorman, P. KervellaCC BY-SA 4.0)

V současnosti se život Betelgeuze jistě blíží závěru a je pouhou otázkou času, než exploduje jako supernova typu II – stálice tohoto typu obvykle končí jako neutronové hvězdy, nebo černé díry. V té chvíli se stane jedním z nejjasnějších objektů noční oblohy, a bude pozorovatelná dokonce i ve dne. Jestli ke kolapsu dojde letos, nebo za tisíc let, není jasné. Blíž k realitě má však zřejmě druhá uvedená hodnota

TIP: Astronomové jsou na stopě poznání, jak poznat blížící se výbuch supernovy

Zdá se, že rotační osa Betelgeuze nemíří k Zemi. Gama-záblesky, jež se s výbuchy supernov pojí, tak nebudou směřovat k nám, a neměly by tudíž mít na pozemskou ekosféru vliv. Navíc se podle současných odhadů nezdá, že by Betelgeuze oplývala dostatečně hmotným jádrem, aby zkolabovala na černou díru. Nejpravděpodobnější výsledek tudíž představuje neutronová hvězda, zhruba s 1,5násobkem hmotnosti Slunce.