Kolem superhmotné černé díry v centru naší Galaxie krouží bublina plynu

23.09.2022 - Martin Reichman

Astronomové zachytili známky ‚horké skvrny‘ obíhající kolem superhmotné černé díry Sagittarius A*, která se nachází v centru naší Galaxie. Podle vědců jde o obří bublinu horkého plynu

<p>První snímek objektu Sgr A* – superhmotné černé díry ležící v centru naší Galaxie. <em>(foto: ESO, EHT Collaboration, CC BY 4.0)</em></p>

První snímek objektu Sgr A* – superhmotné černé díry ležící v centru naší Galaxie. (foto: ESO, EHT Collaboration, CC BY 4.0)

„Domníváme se, že pozorujeme bublinu horkého plynu kroužící kolem Sagitarius A* po oběžné dráze, která je svou velikostí srovnatelná s drahou planety Merkur ve Sluneční soustavě. Jeden oběh však útvaru trvá jen 70 minut, musí se tedy pohybovat závratnou rychlostí asi 30% rychlosti světla,“ vysvětluje vedoucí studie Maciek Wielgus z německého Institutu Maxe Plancka.

Pozorování byla provedena pomocí radioteleskopu ALMA pracujícího vysoko v Andách. Data byla získána během kampaně Event Horizon Telescope Collaboration, jejímž primárním cílem bylo pořídit záběr černé díry ve středu naší Galaxie.

Mléčná dráha a poloha centrální černé díry naší Galaxie na obloze při pohledu z lokality ALMA. (foto: ESO, José Francisco Salgado, EHT CollaborationCC BY 4.0)

V dubnu 2017 bylo v rámci projektu EHT propojeno devět radioteleskopů v různých částech světa včetně ALMA a výsledkem byl historicky první snímek Sagitarius A*. Ke kalibraci pozorování centra Galaxie pořízených pro projekt EHT použili Maciek Wielgus a jeho kolegové (kteří spolupracují na projektu EHT Collaboration) paralelně provedená měření pomocí ALMA. K jejich překvapení se však v samotných datech z ALMA skrývalo mnohem více informací dále osvětlujících povahu černé díry.

Čistě náhodou byla část pozorování provedena krátce po zjasnění centra Galaxie v rentgenovém oboru, které bylo zachyceno kosmickým teleskopem Chandra. Předpokládá se, že tyto již dříve zaznamenané záblesky v rentgenovém a infračerveném oboru elektromagnetického záření jsou spojeny s takzvanými ‚horkými skvrnami‘ – bublinami horkého plynu, které vysokou rychlostí obíhají kolem černé díry.

TIP: Astronomové zveřejnili první snímek černé díry v srdci naší Galaxie

Vědci se již dlouho domnívají, že tyto záblesky pocházejí z magnetických interakcí ve velmi horkém plynu obíhajícím v blízkosti Sagittarius A*, a nová zjištění tuto ideu podporují. „Nyní máme v rukou silné důkazy pro magnetický původ těchto zjasnění a naše pozorování poskytují vodítko k popisu geometrie těchto procesů. Nová data jsou mimořádně užitečná k vybudování teoretického rámce pro interpretaci těchto úkazů,“ dodává spoluautorka práce Monika Mościbrodzka.