Konec senzace: Galaxie Dragonfly 44 není tvořena z 99,99 % temnou hmotou

16.10.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Galaxie <strong>Dragonfly 44</strong> na snímku Hubbleova teleskopu. Přehnaný odhad počtu kulových hvězdokup způsobil, že tato galaxie vybočovala z našich představ o temné hmotě v galaxiích.</p>

Galaxie Dragonfly 44 na snímku Hubbleova teleskopu. Přehnaný odhad počtu kulových hvězdokup způsobil, že tato galaxie vybočovala z našich představ o temné hmotě v galaxiích.

Když v roce 2016 vědci objevili galaxii Dragonfly 44, šlo o velmi nestandardní objev. Galaxie totiž vykazovala extrémní množství temné hmoty. Poměr temné hmoty k hmotě tvořené hvězdami vědci tehdy stanovili na 1: 10 000, což představovalo nejen extrémní množství, ale i rozpor s platnými teoriemi o temné hmotě a vývoji galaxií. Nyní se ale ukazuje, že Dragonfly 44 až takovou záhadou nebude…

Dragonfly 44 byla klasifikována jako tzv. přízračná či ultradifúzní galaxie. Jde velmi hmotné galaxie, které se jakožto svítící objekty projevují velmi slabě. Drtivá většina jejich hmotnosti je totiž obsažena v temné nesvítící hmotě a obsahují jen málo svítících hvězd, které jsou navíc velmi rozptýleny. Zástupcem této skupiny galaxií je například galaxie VCC 1287 z kupy v souhvězdí Panny, která obsahuje 3000× více temné hmoty než hmoty v podobě hvězd. Pro srovnání – u naší Mléčné dráhy je tento poměr „jen“ 15:1.

Kulově hvězdokupy a hmota galaxie

Stanovit přesnější poměr temné hmoty v galaxiích je pro vědce pořádný oříšek – temná hmota totiž neinteraguje se světlem, takže je pro naše nástroje neviditelná. Její existence se tak odvozuje podle pohybu hvězd v galaxiích. I to je ale velmi složité v rozsáhlých galaxiích jako je právě Dragonfly 44. Naštěstí existuje jeden trik, jak množství temné hmoty odvodit.

TIP: Galaxie duchů: Astronomové objevili šest temných galaxií

Vědci k určení temné hmoty využívají kulové hvězdokupy – víme totiž, že jejich počet nějakým (a doposud ne zcela známým) způsobem souvisí s hmotností galaxií. Původní studie z roku 2016 počítala, že součástí galaxie Dragonfly 44 je nejméně 80 kulových hvězdokup. Nová pozorování ovšem dokládají pouze 20 kulových hvězdokup. Znamená to, že celková hmotnost Dragonfly 44 je výrazně nižší, než jsme si doposud mysleli a že obsahuje i výrazně méně temné hmoty. Nově stanovený poměr temné hmoty k té klasické vědci stanovili na 300:1, což již odpovídá uznávaným teoriím o temné hmotě a vývoji galaxií.

• Zdroj fotografií: Teymoor Saifollahi and NASA/HST