Kosmické záření má podle nové studie neblahý vliv na mužskou erekci

To, že delší pobyt ve vesmíru představuje zdravotní riziko například kvůli řídnutí kostí, svalové atrofii nebo možným psychickým obtížím, se ví už delší dobu. Nově ale vědci zjistili, že astronautům hrozí po návratu na Zemi i poruchy erekce.

12.12.2023 - Martin Reichman

Díky laboratornímu výzkumu na krysách američtí odborníci dospěli k závěru, že kosmické záření a vliv snížené gravitace poškozují funkci erektilní tkáně a že negativní dopady můžou trvat desítky let.

Výzkum podpořený americkou NASA je podle autorů první, který se zabýval dopady kosmického záření na sexuální zdraví astronautů. Podle vědců je třeba tématu věnovat větší pozornost a zaměřit se na to, jak negativním procesům ve tkáních při delších pobytech ve vesmíru předcházet.

Nebezpečné kosmické záření

V sérii experimentů byly desítky krys zavěšeny v postrojích a vystaveny simulovanému galaktickému kosmickému záření v newyorské laboratoři NASA. Analýza tkání krys o rok později odhalila, že i nízké vystavení galaktickému kosmickému záření zvýšilo oxidační stres u zvířat. To narušilo funkci tepny, která zásobuje krví penis a erektilní tkáň. Negativní dopad vědci zaznamenali také u krys, které byly vystavené je mikrogravitaci bez účinků kosmického záření. V tomto případě ale nebyly důsledky zdaleka tak vážné.

„Tyto výsledky naznačují, že neurovaskulární funkce erektilních tkání může být u astronautů narušena i po jejich návratu na Zemi,“ uvádějí autoři ve své studii. Dobrou zprávou podle vědců je, že jde o léčitelný stav.

Varování přichází v době, kdy se NASA i další národní kosmické agentury připravují na dlouhodobější průzkum vzdálenějšího vesmíru pomocí pilotovaných misí. V rámci mise Artemis by mohli astronauti vyrazit k Měsíci možná už v příštím roce, let k Marsu je zatím plánován na období po roce 2040.