Mohou mít astronauté ve vesmíru sex?

Během dlouhých vesmírných misí a budoucích mimozemských kolonií je třeba počítat s lidskou sexualitou. Lze vůbec udržet psychickou pohodu posádky, pokud astronauté musí snášet dlouhá období bez erotické stimulace?

14.04.2020 - Martin Reichman

Lidstvo jakožto mltiplanetární druh je velkým snem a zároveň i velkou výzvou. Součástí lidské přirozenosti jsou i intimita a sexualita. Je tedy zřejmé, že během dlouhých misí a budoucích vesmírných kolonií je třeba počítat s lidskou sexualitou. Astronauté i přes svůj náročný a tvrdý výcvik jsou jen lidé, kteří mají své přirozené potřeby.

Jak by ale měl vypadat sex ve vesmíru? Jak budou vypadat důvěrné vztahy na palubě kosmických lodí a u budoucích vesmírných kolonistů? Ať už chceme nebo ne, budeme muset na tyto otázky hledat odpovědi.

Vesmírný celibát

NASA (stejně jako další kosmické agentury) popírá, že by během některé vesmírné mise došlo k jakékoli sexuální aktivitě. Buď se sex ve vesmíru nestal, nebo o tom nikdo nemluví. Bill Jeffs, mluvčí Johnsonova vesmírného střediska, se k tématu sexuality ve vesmíru vyjádřil v roce 2008, když řekl: „Nezabýváme se sexualitou ve vesmíru, a ani se tímto tématem nezabývá žádná z našich studií.“ Vzhledem k tomu, co víme o lidské sexualitě, se tento postoj NASA zdá poněkud krátkozraký.

Výzkumy na téma lidské sexuality ve vesmíru samozřejmě probíhají. Jeden z těch nejzajímavějších má na svědomí John Millis, fyzik z Andersonovy univerzity v Indianě. Podle Millise lze sex v prostředí mikrogravitace po technické stránce přirovnat k sexu během seskoku padákem. Problémem je ale i lidská fyziologie – v prostředí mikrogravitace stoupá astronautům krev do hlavy, místo do genitálií, což ztěžuje vzrušení u mužů i žen. Veškeré lidské tekutiny – slzy, pot nebo třeba sperma se v prostředí snížené gravitace chovají jinak, než jsme zvyklí na Zemi a mohou tak kromě hygienického rizika představovat i riziko bezpečnostní. Vesmírné prostředí také znamená sníženou produkci testosteronu, což v kombinaci s nižším krevním tlakem v dolních partiích není zrovna nejpříhodnější „startovací pozicí“.

TIP: Robotické chrámy lásky: Jsme připraveni na sex s roboty?

Alespoň částečným řešením by mohly být například sexuální hračky a pomůcky. Ostatně ruský kosmonaut Valerij Poljakov již dříve opatrně připustil, že součástí výbavy ruských posádek jsou i „speciální pánské časopisy“. Hračky ani časopisy ale pochopitelně neřeší sociální dimenze lidských erotických potřeb. Ke slovu by se tak mohli dostat sexuální roboti. Vývoj nových a stále realističtějších robotů je nyní doslova překotný – zatímco jednoduché nafukovací panny ze 70. let minulého století vydržely celé čtvrtstoletí v takřka nezměněné podobě, moderní modely jsou na trh uváděny s pravidelností nových chytrých telefonů. Od příštích generací odborníci čekají, že budou umět mluvit, smát se a simulovat lidské emoce, včetně například orgasmu. Dost možná se tak blíží doba, kdy součástí posádek mířících k ISS budou i robotické kněžky lásky a robotí gigolové.