Kosmonauti objevili na modulu Zarja ruské sekce ISS nové praskliny

02.09.2021 - Martin Reichman

Ruští kosmonauti objevili při kontrole ruské části Mezinárodní vesmírné stanice nové praskliny. Praskliny byly nalezeny na sedmi z dvaceti oken modulu a mohly by nakonec ohrozit celou stanici.

Trhliny byly zjištěny na modulu Zarja, který je nejstarším modulem ISS. Spolu s modulem Zvezda tvoří klíčovou část ruského segmentu stanice. Na oběžnou dráhu vynesla tento modul ruská třístupňová nosná raketa Proton-K již v listopadu 1998. Generální konstruktér kosmické korporace RKK Eněrgija Vladimir Solovjov neupřesnil, kdy přesně kosmonauti praskliny objevili, agentura RIA Novosti ale připomněla, že další vysoký činitel RKK Eněrgija Jurij Gidzenko začátkem března informoval o trhlině v jiné části modulu Zvezda, kterou provizorně opravil kosmonaut Sergej Ryžikov.

Solovjov neřekl, zda v souvislosti s „novými“ trhlinami mohlo dojít k úniku vzduchu ze stanice. Podle všeho se tak ale nestalo – podle jeho vyjádření se jedná „jen o povrchové praskliny“. Připustil nicméně, že se na Zarje můžou rozšířit. Prvním přijatým opatřením má být měření průhybů skel. Okna, na kterých byly nalezené praskliny, je v případě potřeby možné uzavřít kryty.

Ruská vesmírná ruleta

Solovjov upoutal pozornost už loni, když na zasedání Rady pro vesmír Ruské akademie věd poukázal na to, že nejrůznější prvky stanice stárnou a vypovídají službu. Podle jeho názoru přitom mnohé z nich nelze nahradit. Vyjádřil také obavu, že po roce 2025 lze očekávat lavinové selhání mnoha prvků stanice. Šéf ruské vesmírné agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin následně veřejnost uklidňoval a odmítl Solovjova slova jako předčasné úvahy o konci využívání Mezinárodní vesmírné stanice po roce 2025.

Solovjov je ale dál ostražitý. „Prostředky byly přidělené na zajištění provozu stanice do roku 2025, ale po roce 2025 nás čeká plno problémů. To se týká především těsnosti trupu a složitých výpočetních zařízení, která si už své odpracovala,“ řekl agentuře RIA Novosti. Podle Solovjova je prodlužování využívání ruského segmentu ISS „ruskou ruletou“ a je podle něj nutné přemýšlet o nové ruské stanici.

TIP: Šéf ruského Roskosmu komentuje úspěch SpaceX: Tohle je vaše válka, ne naše

S potížemi se ISS potýkala již v minulosti. Minulý měsíc Roscosmos informoval o poklesu tlaku vzduchu v servisním modulu Zvezda a potíže měl i nedávno připojený vědecký modul Nauka. V září 2019 zaznamenala posádka Expedice 63 pokles vnitřního tlaku a snažila se lokalizovat zdroj. Únik byl nakonec vysledován do meziprostoru ruského modulu Zvezda a oprava proběhla v březnu 2020. V roce 2018 došlo na palubě Mezinárodní vesmírné stanice k úniku atmosféry v omezeném rozsahu. Později vyšlo najevo, že k úniku došlo v plášti orbitálního modulu ruské lodi Sojuz, která v té době dokovala u ISS.