Království skrytých obrů v jižním souhvězdí Pravítka

03.03.2016 - Martin Reichman

Z kosmického hlediska se zcela nedávno hluboko v hustých oblacích prachu zažehla hrstka hmotných hvězd. Tyto mladé žhavé hvězdy nutí svým zářením svítit okolní oblaka plynu, které jsou na snímku zachyceny jako karmínově červené oblasti. Hvězdy o vysoké hmotnosti vystoupí ve své roli na kosmickém jevišti jen krátce a také proto je jejich původ stále záhadný. Mohutná mlhovina, kde tito obři vznikli, nese označení RCW 106 a nachází asi 12 tisíc světelných let od nás v jižním souhvězdí Pravítka.

TIP: Wolf-Rayetova hvězda uprostřed mladé mlhoviny v souhvězdí Střelce

Na záběru je však zachyceno mnoho dalších zajímavých objektů. Například filamenty vpravo jsou pozůstatky po explozi supernovy SNR G332.4-00.4 (objekt rovněž známý pod označením RCW 103). Filamenty ve spodní části snímku (RCW 104) obklopují neobvyklou a velmi horkou Wolf–Rayetovu hvězdu WR 75. Po celé ploše snímku je také možné nalézt stopy tmavých prachových oblaků.

Evropská jižní observatoř (ESO)