Křídové drama: Lov pravěkého švába pekelným mravencem

Myanmarský jantar uchoval unikátní loveckou scénu, během které zahynul dravec i jeho kořist

08.08.2020 - Stanislav Mihulka

O chování tvorů, kteří žili před miliony let, toho víme jen velmi málo. Jistou představu si můžeme udělat na základě nálezů kostí, stop a dalších pozůstatků. Velmi vzácně se ale stane, že se nějaká událost z doby před miliony let zachová v podobě fosilie. Můžeme se tak i po milionech let stát očitými svědky dávného dramatu. Phillip Barden z amerického New Jersey Institute of Technology a jeho tým na právě takovou fosilii narazili v Myanmaru.

V myanmarském jantaru, který se v poslední době stal zdrojem nálezů celé řady pozoruhodných fosilií, vědci objevili loveckou scénu z období křídy, která se odehrála asi před 99 miliony let. V roli lovce se této scény zúčastnil druhohorní mravenec Ceratomyrmex ellenbergeri, který náleží do vymřelé skupiny mravenců Haidomyrmecinae, přezdívané „hell ants“, tedy pekelní mravenci, kvůli šavlovitým čelistem a rohům.

TIP: Myanmarský jantar uchoval divukrásné barvy hmyzu starého 99 milionů let

Mravencovy vražedně vyhlížející čelisti svírají jeho poslední oběť, kterou je hmyz Caputoraptor elegans, z blízkého příbuzenstva švábů. Šťastnou shodou okolností lovce i jeho kořist pohltila ještě během útoku pryskyřice. Pro paleontology je tento nález nesmírně cenný. Nebylo jim totiž úplně jasné, jak vlastně „pekelní mravenci“ používali své lovecké „nádobíčko“.