Kulinářské dovednosti neandertálců odhalují jejich inteligenci

Neandertálci byli stejně inteligentní jako Homo sapiens. Uměli rozdělávat oheň a používali ho k vaření jídla, potvrzuje nový výzkum.

17.10.2023 - Stanislav Mihulka

Podle nového výzkumu, který v těchto dnech publikoval vědecký časopis PLOS One, jsme se pokud jde o inteligenci nejspíš příliš nelišili od neandertálců. Vzhledem k tomu, co už víme o těchto vyhynulých homininech, není zjištění o jejich inteligenci úplným překvapením. Dřívější výzkumy potvrdily, že neandertálci byli schopní lovit lvy, používali kožešiny ulovených zvířat a uměli vyrábět lepidlo. „Naše zjištění jsou v souladu s dřívějšími studiemi,“ uvádí v nedávném prohlášení Diego Angelucci, archeolog na univerzitě v Trentu a spoluautor nové studie.

Neandertálci a oheň

Neandertálci uměli spoustu věcí. Mezi odborníky panuje shoda v tom, že neandertálci uměli využívat oheň. Nebylo ale úplně jasné, zda ho uměli také rozdělávat, používat ho k vaření, zahřívání nebo třeba k obraně. Angelucciho tým získal důkazy o tom, že neandertálci oheň nejen sami rozdělávali, ale že pro ně představoval důležitý prvek jejich každodenního života. To podle vědců svědčí o pokročilé inteligenci, srovnatelné s Homo sapiens.

Badatelé zkoumali zbytky ohnišť v krasových jeskyních Gruta de Oliveira, což je význačná archeologická lokalita v centrálním Portugalsku a jedno z nejvýznačnějších evropských nalezišť období středního paleolitu celé Evropy. Na základě mnohaletých vykopávek badatelé soudí, že zde neandertálci žili zhruba v době před 100 tisíci až 70 tisíci lety.

TIP: Neandertálec a moře: Naši nejbližší příbuzní rybařili a milovali mořské plody

Našli jsme spálené kosti, spálené dřevo a popel,“ popisuje Angelucci. „Skála na dně jeskyně zrudla žárem. Díky tomu víme, že tam neandertálci měli stabilní ohniště, které fungovalo po dlouhou dobu.“

Díky výzkumu Angelucciho týmu máme také představu, co si neandertálci na ohni připravovali. Vědci objevili zbytky koz, jelenů, koní, praturů, nosorožců a želv. Zdá se tedy, že že se neandertálci masité stravě nevyhýbali. Záhadou stále zůstává, jakým způsobem neandertálci oheň rozdělávali. Podle Angelucciho je možné, že používali křesadlo z pazourků, jednoznačné důkazy o tom ale vědci zatím najít nedokázali.