Lávové tunely na Marsu jsou zřejmě výrazně větší než podobné tunely na Zemi

Lávový tunel na svahu marťanské sopky Arsia Mons je třikrát větší než podobné tunely na Zemi

23.10.2020 - Stanislav Mihulka

Soptící vulkány po sobě zanechávají celou řadu stop. Některé jsou nápadné na první pohled a z dálky, jako třeba sopečné kužely nebo lávová pole. Jiné, jako lávové tunely, které vytvarovala tekoucí láva, se skrývají pod zemí. Lávové tunely známe ze Země a objevili jsme je i na Měsíci a na Marsu. Zároveň není vyloučeno, že mohou být i na dalších světech Sluneční soustavy.

Kamera HiRISE (High-Resolution Imaging Science Experiment) na palubě amerického orbiteru Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) nedávno vyfotila objekt, který je podle všeho prolomeným stropem lávového tunelu. S elkou pravděpodobností jde o lávový tunel, jehož rozměry dalece překračují velikost pozemských lávových tunelů.

Lávové tunely na Marsu

Zachycený lávový tunel se nachází na svahy dávné sopky Arsia Mons a jeho průměr by měl být minimálně 50 metrů. Na Zemi mají přitom největší známé lávové tunely průměry kolem 14-15 metrů a obvykle jsou ještě mnohem užší. Možná existence obrovských lávových tunelů láká vědce, kteří pátrají po stopách života na rudé planetě.

TIP: Kde postavit základnu na Marsu? Vědci vytipovali vhodné lávové tunely

Pokud se v minulosti na Marsu rozšířil život, mohl se s postupným zhoršováním podmínek na Marsu stáhnout právě do lávových tunelů. Případným živým organismům by taková místa poskytla ochranu a útočiště.

O lávové tunely se ale intenzivně zajímají i konstruktéři vesmírných základen. Představují totiž zajímavé prostory, kam by bylo možné umístit budoucí základny, ať už na Marsu nebo Měsíci a dalších tělesech. Před jejich využitím ale bude nutné lávové tunely pořádně prozkoumat. To nebude bez rizika, takže lze očekávat, že jako první půjdou do akce robotičtí průzkumníci.

NASA/JPL/University of Arizona, MOLA Science Team