Magnetické buňky pstruhů: Nenápadné rybí kompasy

18.07.2018 - Zuzana Teličková

Vědcům se v rypci pstruha podařilo identifikovat buňky, které reagují na zemský magnetismus. Objev by mohl vysvětlit způsob, jakým se zvířata orientují v prostoru a hledají cestu navzdory špatné viditelnosti.

<p>Podvodní snímek pstruha obecného <em>(Salmo Trutta)</em> v horském jezeře. U těchto ryb byla potvrzena existence „magnetických buněk“,</p><p> </p>

Podvodní snímek pstruha obecného (Salmo Trutta) v horském jezeře. U těchto ryb byla potvrzena existence „magnetických buněk“,

Nová metoda, která byla ve výzkumu použita, otevírá cesty pro nejrůznější moderní aplikace typu miniaturních GPS a v budoucnu možná i pro genovou terapii, která by mohla navrátit lidem zrak, sluch a čich. „Není pochyb o tom, že se některá zvířata, zvláště migrující ptáci a ryby, řídí zemským magnetismem,“ komentuje výsledky biogeofyzik Michael Winklhofer z mnichovské univerzity. „Problém je, že stále nevíme, jak přesně to funguje.“

Vědci opatrně odebrali z tkání pstruhů celé buňky a vložili je do Petriho misek. Když na ně působili rotačním magnetickým polem, přibližně jedna z deseti tisíců buněk začala rotovat se stejnou frekvencí jako pole. Struktura uvnitř těchto buněk navíc jasně zářila, takže bylo snadné reagující buňky v Petriho miskách identifikovat. Bližší pohled odhalil na buněčných membránách krystaly podobné magnetitu, což je ruda železa, která má magnetické vlastnosti.

TIP: Termální kotel na ryby: Yellowstonský pramen Fishing Cone

Podle Winklhofera je možné, že tyto struktury rozechvívají membrány neuronů a spustí tak nervové impulzy, které pošlou do mozku potřebnou informaci o směru. Vzhledem k množství magnetických buněk v odebraných vzorcích odhaduje Winklhofer počet buněk v rypci každého pstruha na 10 až 100.

Winklhoferův tým následně objevil ještě větší množství magnetických buněk v postranní čáře, pomocí níž ryby zaznamenávají vibrace. Je možné, že se magnetické buňky nacházejí v těle pstruhů na různých místech. Kdyby byly příliš blízko u sebe, reagovaly by totiž jedna na druhou.