Malá kosmická loď Genesis nahradí výstupy astronautů ve skafandrech

09.10.2018 - Stanislav Mihulka

Práce ve skafandrech není snadná. Nahradí je pilotované jednomístné lodě vybavené manipulátory?

<p>Design jednomístné lodi Genesis </p>

Design jednomístné lodi Genesis

Na oběžnou dráhu létáme už dlouhé desítky let. Výstupy astronautů do volného kosmického prostoru ale stále nejsou jednoduchou záležitostí. Technologie skafandrů není úplně optimální a jejich používání je pracné.

Americká společnost Genesis Engineering Solutions se sídlem v Marylandu proto pracuje na pozoruhodné pilotované kosmické lodi, která by mohla výstupy astronautů ve skafandrech nahradit. Jde o malé jednomístné plavidlo s vlastním pohonem, v němž by astronaut mohl strávit ve vesmíru několik hodin. Pomocí robotických manipulátorů by přitom astronaut mohl uskutečnit požadované zákroky ve vesmíru.

Testy jednomístné lodi

V jednomístných kosmických lodí by mohli astronauti pracovat například na plánované základně na oběžné dráze Měsíce Lunar Orbital Platform-Gateway. Dlouho předtím ale bude muset Genesis a další podobné projekty projít řadou důkladných testů na Zemi.

TIP: Problém na oběžné dráze: Skafandry v šatníku ISS jsou už za zenitem

Inženýři společnosti Genesis Engineering Solutions nedávno uskutečnili test, který ověřoval schopnost jednomístné kosmické lodi udržet potřebný atmosférický tlak. Série testů dopadla úspěšně. Další v řadě bude pozemní test pohonného systému. Většina komponent lodi Genesis představuje běžně komerčně dostupné věci, ale právě pohonný systém byl vyroben na zakázku a musí projít certifikací. Pak budou následovat testy systému robotických manipulátorů lodi.

• Zdroj fotografií: W. Myers