Měsíční lander Peregrine přistane poblíž unikátních měsíčních dómů

06.02.2023 - Stanislav Mihulka

Americká NASA změnila místo pro přistání landeru Peregrine od společnosti Astrobotic Technology. Nově má zkoumat oblast Gruithuisenových dómů u měsíčního Moře dešťů

<p>Vizualizace landeru Peregrine na Měsíci. <em>(zdroj: Astrobotic Technology, CC0)</em></p>

Vizualizace landeru Peregrine na Měsíci. (zdroj: Astrobotic Technology, CC0)

Americká společnost Astrobotic Technology z Pittsburghu vznikla v roce 2007 v reakci na dnes legendární výzvu Google Lunar X Prize, která vybízela soukromé společnosti, k vyslání vlastního robota na Měsíc. Po letech vývoje a řadě odkladů by měl lander Peregrine, navržený právě společností Astrobotic Technology, vyrazit k Měsíci. Pokud vše půjde podle plánu, k našemu souputníkovi by měl zamířit již během prvního čtvrtletí letošního roku.

Peregrine měl původně zamířit do menšího měsíčního moře Lacus Mortis (Jezero smrti), které se nachází v severní části přivrácené strany Měsíce, mezi Mare Serenitatis (Moře jasu) na jihu a Mare Frigoris (Moře chladu). NASA ale nedávno vybrala pro tento lander nové místo přistání.

Cíl: Lunární dómy

Lander Peregrine by měl nově přistát poblíž takzvaných Gruithuisenových dómů, dvou výrazných geologických útvarů na pomezí Oceanus Procellarum (Oceánu bouří) a Mare Imbrium (Moře dešťů). Tyto dómy jsou vlastně štítové sopky, přičemž obě mají základnu o velikosti zhruba 20 kilometrů.

Gruithuisenovy dómy vědce velmi zajímají. Podle toho, co víme o Měsíci a sopkách, není úplně jasné, jak mohly takové dómy vlastně vzniknout. Měsíc podle všeho nemá deskovou tektoniku ani velké množství vody, což jsou podle badatelů ingredience nezbytné pro vytvoření podobných útvarů na Zemi. Existence dómů na Měsíci proto působí trochu jako „zázrak,“ který si žádá vědecké vysvětlení.

TIP: NASA vybrala místo přistání pro lunárního těžařského robota PRIME-1

Mise landeru Peregrine bude první v této oblasti Luny, později by sem ale měly směřovat i další aktivity NASA. Zároveň půjde o premiéru nové nosné rakety Vulcan Centaur, kterou vyvíjí společnost United Launch Alliance ve spolupráci s NASA. Na palubě Peregrine bude souprava více zařízení pod souhrnným názvem Lunar Vulkan Imaging and Spectroscopy Explorer (Lunar-VISE), která poslouží k detailnímu průzkumu Gruithuisenových dómů.