Minutu po minutě: Jak bude vypadat dnešní přistání sondy InSight

26.11.2018 - Martin Reichman

Krátce před 21. hodinou má dnes na povrch Marsu dosednout sonda InSight. Jak bude přistání vypadat a co je cílem mise?

Projekt InSight je vůbec první misí, která bude studovat hlubiny Marsu. Všechny dosavadní mise bádaly pouze na povrchu rudé planety. Sonda se pokusí dosednout v marsovské oblasti Elysium Planitia po dvou letech od nezdaru evropsko-ruského experimentálního modulu Schiaparelli, který se během přistávacího manévru roztříštil o povrch.

Poslední úspěšné přistání na Marsu se v roce 2012 podařilo Američanům, kteří na povrch dopravili vozítko Curiosity.

Cesta do nitra Marsu

Stacionární modul InSight, jehož přistání na Marsu je naplánováno na dnešní večer (19:54 UTC/20:54 SEČ), je vybaven několika přístroji s citlivými senzory. S jejich pomocí bude měřit proudění tepla v planetě, zaznamenávat marsovská zemětřesení a sledovat kolísání oběžné dráhy tělesa kolem Slunce. Se svým vrtným zařízením se dostane do hloubky přes čtyři a půl metru, tedy mnohem dál než jakékoli jiné robotické zařízení vyslané na Mars.

Získaná data odborníkům poskytnou informace o základních vlastnostech jádra Marsu. Vědci také zjistí více o vývoji sousední planety a o tom, zda má stejné složení jako Země.

Minutu po minutě

20:40 SEČ – oddělení modulu InSight.

20:47 SEČ – vstup do marsovské atmosféry rychlostí 20 000 kilometrů v hodině.

20:49 SEČ – tepelný štít sondy se rozžhaví na 1 500 °C.

20:51 SEČ – přibližně 16 kilometrů nad povrchem vypustí kapsle nadzvukový padák. O 15 sekund později pyropatrony odpálí tepelný štít. Po 10 sekundách další tři miniexploze aktivují přistávací nohy sondy.

20:52 SEČ – aktivuje se přistávací radar, který bude měřit vzdálenost k povrchu Marsu.

20:53 SEČ – ve vzdálenosti 1,6 km nad povrchem sonda opustí kapsli a zažehnou se sestupové motory. Sonda zpomalí na 8 km/h.

20:54 – dosednutí na povrch Marsu v oblasti Elysium Planitia (Rajské pláni).

21:01 SEČ – InSight odešle signál o přistání.

21:35 SEČ – Definitivní potvrzení o přistání od sondy Mars Odyssey z oběžné dráhy rudé planety. Začíná dvouletá mise sondy InSight.

• Zdroj fotografií: JPL-Caltech, NASA Langley