Místo smrti: Nová lokalita ukrývala oběti katastrofy po dopadu křídového meteoritu

03.04.2019 - Stanislav Mihulka

Paleontologové oslavují objev prvního známého naleziště s oběťmi dopadu slavného meteoritu na konci křídy

<p>Náraz meteoritu na konci křídy vyvolal apokalyptické vlny cunami ve vnitrozemském moři.</p>

Na konci křídy se stalo něco velmi ošklivého. Většina tehdejších druhů pozemské přírody vymřela. Detailní mechanismus tohoto nejmladšího masového vymírání stále není jasný, není ale pochyb o tom, že významnou roli sehrál dopad gigantického meteoritu, který zasáhl Zemi u Chicxulubu, na dnešním pobřeží Mexika. Jak to ale tehdy vlastně vypadalo?

Odpověď nabízí mezinárodní tým paleontologů a geologů, který zaznamenal mimořádný objev. V Severní Dakotě našli lokalitu přezdívanou Tanis s úplně prvními známými oběťmi dopadu zmíněného meteoritu na konci křídy. Jde o velký počet promísených fosilií ryb, savců, hmyzu a samozřejmě také dinosaurů, které očividně zabila seismická vlna a déšť kuliček roztavené hmoty v důsledku pádu meteoritu, za méně než hodinu po samotném dopadu. Tanis se nachází na místě, kde dávná řeka ústila do rozsáhlého vnitrozemského moře.

TIP: Nepředstavitelný náraz: Meteorit na konci křídy zřejmě prorazil zemskou kůru

Meteorit dopadl asi 3 tisíce kilometrů od místa nálezu. Obyčejná vlna tsunami by tam dorazila asi za 12 hodin. Vražedné záplavy a sesuvy v Tanis ale vyvolala seismická vlna s mimořádnou silou, která překonala známá pozemská zemětřesení a dorazila asi 10 minut po dopadu. Asi 45 minut po dopadu meteoritu na Tanis dopadla záplava tektitů, tak půlcentimetrových kuliček žhavé hmoty, které se řítily rychlostí přes 300 km/h. Na fosilních vrstvách z Tanis je to všechno dodnes patrné.

UC Berkeley