Mladé hvězdy obklopují ohromná množství organických látek

22.09.2021 - Stanislav Mihulka

Radioteleskopy ALMA vystopovaly organické látky v protoplanetárních discích se zárodky planet

Pro vznik života ve vesmíru jsou nezbytné základní stavební kameny v podobě molekul organických látek. Z nich pak mohou vznikat složitější a složitější molekuly, které se postupně stanou součástí živých organismů. Nedávné analýzy záření z oblastí kolem mladých hvězd odhalily velké zásoby takových organických látek.

John Ilee z britské University of Leeds a jeho tým na základě svých výsledků tvrdí, že „polévka“ organických látek, která byla na počátku života na Zemi, by mohla být ve skutečnosti běžná na řadě míst v Mléčné dráze a nejspíš i v jiných galaxiích. Je to příznivá zpráva pro naše úsilí nalézt alespoň primitivní život na jiných planetách ve vesmíru.

Organické látky v discích mladých hvězd

Badatelé nalezli zmíněné organické molekuly v protoplanetárních discích mladých hvězd. Podobný disk přitom kdysi dávno obklopoval i mladé Slunce. Vznikaly v něm planety Sluneční soustavy, včetně Země. Přítomnost objevených organických molekul je podle odborníků významná, protože představují nezbytný krok ke vzniku života mezi jednoduchými molekulami anorganických látek a komplexními molekulami v živých organismech.

TIP: Náhlý výtrysk mladé hvězdy odhalil množství organických látek

Organické látky byly v protoplanetárních discích objeveny díky pozorováním soustavy radioteleskopů ALMA v Chile. Badatelé se přitom zaměřili na tři organické molekuly – kyanoacetylen, acetonitril a cyklopropenyliden, po nichž pátrali v protoplanetárních discích pěti hvězdných systémů – IM Lup, GM Aur, AS 209, HD 163296 a MWC 480. Všechny tyto disky se nacházejí ve vzdálenosti 300 až 500 světelných let od nás a ve všech pozorujeme známky vzniku planet.