Mohutné erupce na odvrácené straně Slunce mohou ovlivnit Zemi

Nedávný výron koronální hmoty na odvrácené straně Slunce byl tak silný, že urychlené částice dorazily až k Zemi

20.03.2023 - Stanislav Mihulka

V noci ze 12 na 13. března zaznamenaly přístroje mohutný výron koronální hmoty CME (Coronal mass ejection). V tomto případě došlo výronu materiálu na opačné straně Slunce, takže nesměřoval směrem k nám, nýbrž od nás. Podle vědců se na tomto výronu pravděpodobně podílela aktivní oblast AR3234, která na přelomu února a března odpálila celou řadu erupcí z přivrácené strany Slunce.

Podle výpočtů odborníků NASA se materiál zmíněného výronu koronální hmoty pohyboval nezvykle rychle a dosáhl rychlosti až 2 127 kilometrů za sekundu. Z modelů NASA vyplynulo, že tento výron těsně minul planetu Merkur, zatímco Země v té době byla celá spolehlivě zakrytá Sluncem.

Erupce na odvrácené straně

Zmíněný výron koronální hmoty zřejmě zasáhl americkou sondu Parker Solar Probe, která pracuje v blízkosti Slunce. Sonda v té době prováděla své 15. přiblížení ke Slunci. Na Zemi by brzy měla dorazit data ze sondy, od nichž si vědci slibují, že nám pomohou více objasnit podstatu výronů koronální hmoty.

Šlo o tak mohutný výron koronální hmoty, že nakonec ovlivnil i Zemi. Když si výron razil cestu vesmírem, vytvářel rázové vlny, které urychlovaly okolní částice na extrémní rychlosti. Jde o podobný mechanismus, jaký surfaři využívají při jízdě po vlnách.

TIP: Slunce oslavilo Den nezávislosti nejsilnější erupcí za poslední čtyři roky

Tímto způsobem vznikají solární energetické částice SEP (Solar energetic particles). Jsou tak rychlé, že dorazí k Zemi od Slunce za zhruba 30 minut. Obvykle je na Zemi detekujeme při erupcích směřujících k Zemi. Je-li ale erupce hodně silná, jako tomu bylo před pár dny, dostanou se k nám i částice SEP z erupcí na odvrácené straně Slunce.