Mohutné hlubokomořské vulkanické exploze rozsévaly život v oceánu

24.04.2021 - Stanislav Mihulka

V hlubinách oceánů se zřejmě odehrávají masivní vulkanické exploze, které doposud unikaly naší pozornosti

<p>Podmořské erupce mohou uvolňovat ohromující množství energie.</p>

Podmořské erupce mohou uvolňovat ohromující množství energie.

Hlubiny pozemských oceánů známe mnohem méně, než třeba povrch Měsíce nebo Marsu. A jak se zdá, dějí se tam velmi zajímavé věci. Vědci si již dříve všimli, že se v oblastech středooceánských hřbetů vyskytují zvláštní místa s ohřátou vodou, která je neobvykle bohatá na chemické látky. Nejde přitom o žádné malé jevy. Objemy ohřáté vody mohou překračovat i 100 kilometrů krychlových.

Daniel Ferguson a Sam Pegler z britské Univerzity v Leedsu si spojili tato místa s ohřátou vodou s nálezy rozsáhlých oblastí hlubokomořského dna, které jsou pokryté sopečným popelem. Oba vědci jsou přesvědčeni, že jde o projevy velmi mohutných hlubokomořských vulkanických erupcí, k nimž zatím docházelo mimo naši pozornost.

Podmořské megahřiby

Podle nich při takové podmořské explozi velmi rychle, v řádu hodin, vznikne veliký vulkanický megahřib či megachochol, který je vlastně podobný atmosférickým hřibům, jaké se objevují při sopečných erupcích na souši. Vytvářejí ho rozpínající se bubliny vulkanického oxidu uhličitého. Tyto exploze nesou až ohromující množství energie. Badatelé odhadují že může jít až okolo jednoho terawattu, což pro představu odpovídá dvojnásobku současné spotřeby celých USA.

TIP: Havajská „želva“ Pūhāhonu je novým největším vulkánem na světě

Vědci se domnívají, že podobné podmořské vulkanické exploze byly časté i na mladé Zemi, v době, kdy tady vznikal pozemský život a mohly vznik a šíření prvotního života zásadním způsobem podpořit. Dodávaly prvním organismům nezbytné živiny a také je svou mohutnou energií doslova rozsévaly po dávném oceánu.