Na ďábla s čertem: S chronickými záněty střev by nám mohl pomoci toxin cholery

07.01.2021 - Stanislav Mihulka

Zní to trochu jako vymítání čerta ďáblem, ale fungovat by to mohlo – toxin cholery, který navádí protizánětlivou látku přímo do střevních buněk, aby léčila záněty střev a neškodila jinde...

<p>Chronické záněty střev není snadné léčit</p>

Chronické záněty střev není snadné léčit

Nepříjemné chronické záněty střev, včetně závažných onemocnění typu Crohnovy choroby či ulcerózní kolitidy, dnes postihují miliony lidí po celém světě. Jen v samotných USA trpí určitou formou chronického zánětu střev nejméně 1,6 milionu lidí. Navzdory velké pozornosti a rozsáhlému výzkumu stále nemáme k dispozici spolehlivě účinné léky a léčebné postupy, které by řešily tento typ zdravotních obtíží.

Američtí odborníci navrhují, abychom hledali pomoc tam, kde by to čekal jen málokdo. U našeho nebezpečného protivníka – cholery. Toto bakteriální onemocnění má přitom na svém kontě řadu pandemií a nespočet lidských životů. Přesto to dává smysl. Původce cholery, bakterie Vibrio cholerae, totiž vylučuje toxin cholix, který je skvělý v pronikání do střevních buněk. Při choleře je to vážný problém, ale také se to velmi hodí při léčbě zánětů střev.

Trik s toxinem cholery

Při léčbě chronických zánětů střev by se mohla dobře uplatnit jedna z molekul imunitního systému, interleukin IL-10. Tato látka slouží jako brzda při zánětu v těle. Během chronických zánětů je ale její role potlačená, což je zřejmě jednou z příčin rozvoje těchto onemocnění. Potíž je v tom, že IL-10 na řadě míst v těle škodí. Vyvolává například anémii a pokles počtu krevních destiček.

TIP: Geneticky vylepšené probiotické bakterie zlepšují hojení střevní sliznice

Americký tým problém vyřešil s pomocí genetického inženýrství, když spojil jednu ze součástí toxinu cholix s interleukinem IL-10, čímž vznikla nová látka AMT-101. Díky spojení s částí toxinu se tato látka může užívat ústy, načež se rychle dostane přímo do střevních buněk, kde úspěšně působí proti střevnímu zánětu.