Na Marsu mohl být dávný život. Kde ho ale nejlépe hledat?

30.05.2018 - Stanislav Mihulka

Na rudé planetě je spousta zajímavých míst. Jenže průzkumné rovery můžeme poslat jenom na pár z nich

<p>Pozůstatky dávného jezera na rudé planetě na snímku roveru Curiosity</p>

Pozůstatky dávného jezera na rudé planetě na snímku roveru Curiosity

Před 4 miliardami let nebyl Mars pustý a prázdný, jak ho známe dnes. Zřejmě to byla vcelku pohostinná planeta, s povrchem protkaným tekoucí vodou a jezery. Možná tam byl i nějaký život. Planetární vědci v nové studii tvrdí, že ví, kde bychom ho nejlépe mohli najít.

Sean McMahon z Edinburské univerzity a jeho spolupracovníci se domnívají, že úplně nejlepší šance objevit nějaké stopy života z hlubin minulosti Marsu máme ve starobylých sedimentech bohatých na železo, které zůstaly v oblastech dávných jezer.

Zajímavá místa na Marsu

Výzkum McMahona a jeho kolegů sehraje významnou roli při výběru cílů budoucích misí průzkumných roverů na Marsu, jako je mise NASA Mars 2020 nebo ExoMars Evropské kosmické agentury ESA.

TIP: Co se stane se stopami života na Marsu v místě, kam dopadne meteorit?

McMahon připouští, že na Marsu je mnoho velmi zajímavých míst. Jsou tam pozoruhodné horniny, výchozy minerálů nebo geologické jevy, k nimž by jistě stálo za to vyslat robota. Na všechna tato místa ale rovery poslat nemůžeme. Proto je důležité vybrat ta nejslibnější místa a pak doufat, že tam najdeme něco zajímavého.

University of Edinburgh, Journal of Geophysical Research: Planets