Na nově objevené doruda rozžhavené exoplanetě GJ 367b taje železo

Vědci objevili ve vzdálenosti 31 světelných let od Země kamennou planetu. Badatelé jsou přesvědčeni, že tento rozžhavený svět má masivní železné jádro podobné jádru Merkuru

06.12.2021 - Stanislav Mihulka

Malé a lehké exoplanety se kvůli používaným metodám obvykle hledají hůře než ty velké a těžké. Přesto postupně objevujeme i malé světy a řada z nich jsou velice zajímavé exoplanety. Platí to i pro malou planetu, kterou nedávno objevila německá astronomka Kristine Lam z německého výzkumného centra Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR).

Ve vzdálenosti pouhých 31 světelných let od Země našla jednu z nejlehčích exoplanet, na jaké jsme zatím narazili. Poloměr planety GJ 367b představuje asi 72 procent poloměru Země, zatímco její hmotnost astronomové odhadují asi na 55 procent hmotnosti naší planety. Z těchto údajů vyplývá, že jde o malou terestrickou planetu, o něco větší než Mars, jejíž hustota je vyšší než průměrná hustota Země.

Planeta ze železa

Szilárd Csizmadia z DLR, který se na výzkumu podílel, je přesvědčený, že „vysoká hustota planety naznačuje, že ji z převážné části tvoří masivní jádro ze železa“. V tomto je exoplaneta GJ 367b podobná našemu Merkuru, který má oproti ostatním kamenným planetám rovněž velmi velké jádro ze železa a niklu.

TIP: Rozpálená superzemě s teplotou 2 300 °C má atmosféru jako naše planeta

Mateřská hvězda exoplanety GJ 367b je červený trpaslík, zhruba poloviční a také chladnější než naše Slunce. Exoplaneta ale obíhá trpaslíka v těsné blízkosti, přičemž jeden oběh zvládne za pouhých osm hodin. Její povrch skrápí záření asi 500krát intenzivnější, než jaké zažíváme na Zemi. Teplota na povrchu exoplanety GJ 367b by se mohla pohybovat kolem 1 500 °C, což je blízké teplotě tání železa (1 538 °C).