Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice vzniká kosmický beton

Evropský astronaut Matthias Maure dělá na Mezinárodní vesmírné stanici betonáře. Cílem je otestovat, jaké vlastnosti má tento materiál, pokud vzniká v prostředí snížené gravitace

21.02.2022 - Stanislav Mihulka

O betonu většinou neuvažujeme jako o materiálu pro vesmírné využití. Ani se na něj nesoustředí masivní výzkum. Zároveň ale jde o osvědčený stavební materiál, který lidstvo používá již tisíce let. První použití betonu, podobného tomu, který se používá v současnosti, se datuje do republikánského období starověkého Říma (okolo roku 200 př. n. l.). V této souvislosti je možná překvapivé, že o některých vlastnostech betonu toho stále mnoho nevíme.

Výrobu a vlastnosti betonu v prostředí mikrogravitace momentálně testuje evropský astronaut Matthias Maurer v rámci své kosmické mise „Cosmic Kiss“ na palubě Mezinárodní vesmírné stanice. Maurer během experimentu „MASON/Concrete Hardening“ míchá beton v ruce, s pomocí speciálně navrženého malého mixeru a velkého nafukovacího plastového boxu.

Beton z vesmíru

Mauer tímto způsobem mnoho betonu nevyrobí, ale o to samozřejmě nejde. Cílem jeho snažení je vyrobit beton, který se poté vrátí zpět na Zemi, kde jej odborníci podrobí důkladným analýzám. Výsledky tohoto výzkumu by mohly mít praktický dopad na Zemi, například v podobě účinnějších postupů při míchání betonu nebo třeba vylepšených kombinací materiálů pro výrobu betonu. A časem by mohlo dojít i na betonování ve vesmíru – na Měsíci nebo třeba na Marsu.

TIP: Stavařina ve vesmíru: Astronauti na ISS vyrobili první kosmický cement

Zemská gravitace hraje důležitou roli v procesu tuhnutí betonu. Protože tento proces může trvat týdny nebo měsíce, je nemožné eliminovat účinky gravitace během této doby kdekoli na Zemi samotné. Proto bylo nutné experiment přesunout na palubu ISS. Ostatně beton na ni necestoval poprvé – podobný test se odehrál v roce 2019, tehdy v režii americké vesmírné agentury NASA. Zda nové experimenty vyústí v něco objevného či užitečného se teprve uvidí. Přinejmenším ale přinesou důležitá data.