Na sopečném ostrově Hunga Tonga v jižním Pacifiku došlo k dramatické erupci

17.01.2022 - Stanislav Mihulka

Vulkán Hunga Tonga v souostroví Tonga po utišení prosincových erupcí překvapil velkou a den poté ještě podstatně větší erupcí, doprovázenou zemětřesením, tlakovými vlnami a vlnami tsunami

<p>Erupce v souostroví Tonga, 15. ledna 2022</p>

Erupce v souostroví Tonga, 15. ledna 2022

V sobotu 15. ledna 2022 došlo na vulkánu Hunga Tonga, který leží v souostroví Tonga v jižním Pacifiku k mohutné a hlasité erupci. Zvuky erupce byly slyšet až na Severním ostrově Nového Zélandu. Vulkán vyvrhl množství popela a kamenů, celý svět oběhly tlakové vlny a na blízká i vzdálená pobřeží udeřily vlny tsunami, naštěstí jen omezené výšky (méně než 3 metry) a nenapáchaly extrémní škody, s výjimkou samotného souostroví Tonga.

Vulkán Hunga Tonga, který představuje celý systém sopek, převážně podmořských, byl od roku 2014 relativně klidný. Probudil se na konci loňského roku, kdy vyplivl velký oblak plynů a popela a spustil erupci, která pokračovala několik dní. Poté se vulkán relativně uklidnil a 11. ledna byl prohlášen za spící.

Překvapivé soptění

Byl to ale omyl. V pátek 14. ledna vulkán Hunga Tonga překvapivě odpálil velkou erupci, která vyvrhla oblaka popela do výšky asi 20 kilometrů. V sobotu 15. ledna pak přišla zmíněná mohutná erupce, při níž došlo k vyvržení velkého množství vulkanického materiálu do stratosféry. Podle odborníků by tato erupce mohla dočasně ochladit klima planety, což nebude na škodu.

TIP: Nově vzniklý ostrov v království Tonga se má i po 4 letech k světu

Erupci zachytily satelity na oběžné dráze. Na jejich snímcích je dobře patrná značná síla této erupce, velké množství vyvrženého materiálu i šíření tlakových vln do dalekého okolí. Obyvatelé souostroví Tonga prožili horké chvíle a své si užili i obyvatelé mnoha pobřeží, kde bylo vyhlášeno varování před vlnami tsunami – v Americké Samoi, na Novém Zélandu, Fidži, Vanuatu, v Austrálii, v Chile, a také na celém západním pobřeží USA, od nejjižnější Kalifornie až po Aleutské ostrovy na Aljašce.