Naděje na velkolepou supernovu stále žije? Veleobr Betelgeuse zjasňuje

Ostře sledovaný červený veleobr po dvou letech opět vybočuje ze svého „běžného chování“

18.05.2023 - Stanislav Mihulka

Není to tak dávno, kdy se populární červený veleobr Betelgeuse ze souhvězdí Orionu dostal do centra pozornosti odborné i laické veřejnosti. Jeho nečekaně intenzivní stmívání na přelomu let 2019 a 2020, kdy veleobr pohasl zhruba o 60 procent proti dlouhodobému průměru, rozproudilo debaty o případné explozi supernovy. Není tajemstvím, že Betelgeuse je hvězda „v posledním tažení.“ Nakonec vybuchne v ohromující explozi. Otázkou je, kdy k tomu dojde.

V roce 2020 se Betelgeuse zase zklidnil a jeho „chování“ přestalo vybočovat z normálu. Supernova se nekonala, ale veleobr zůstal v hledáčku astronomů, kteří se snažili přijít na to, co se vlastně stalo. Jasnost tohoto červeného veleobra prochází velmi složitým cyklem změn, jejichž mechanismy nejsou příliš jasné.

Betelgeuse zase zlobí

Zdálo se, že je na nějakou dobu po všem. Teď už je ale jasné, že Betelgeuse nehodlá jen tak odejít z výsluní mediálního zájmu. Astronomové hlásí, že veleobr v posledních týmech nápadně zjasňuje. V tuto chvíli Betelgeuse září asi o 50 procent víc, než je jeho dlouhodobý průměr.

Zatímco zmíněné pohasnutí před dvěma lety bylo hodnoceno jako vcelku „normální“ vyvržení části materiálu hvězdy do okolního prostoru, které není u hvězd jako Betelgeuse zase tak výjimečné, nové zjasňování opět upoutalo pozornost odborníků. Vypadá to, že se s veleobrem něco děje a jeho chování vybočuje z dlouhodobého vývoje.

TIP: Kdyby se z Betelgeuze stala černá díra, mohla by nás ohrozit?

Přesné chování hvězd před explozí supernovy známe zatím jen velmi zběžně a nedokážeme říct, zda se teď opravdu už blíží očekávaná exploze. Ale šance na supernovu se podle všeho opět zvýšily. Pokud Betelgeuse exploduje, na Zemi jako první dorazí sprška neutrin. Tyto částice je obtížné detekovat, ale některé pozemské experimenty by je mohly zachytit. Vzápětí dorazí elektromagnetické záření exploze, díky čemuž se veleobr zjasní 10 až 100 tisíckrát. Betelgeuse je od nás vzdálený jen 500 až 600 světelných let, takže to jistě bude skvělá podívaná.