Nález organických molekul na Marsu může být stopou dávného života

09.03.2020 - Stanislav Mihulka

Rover Curiosity objevil na rudé planetě organické látky, které známe i ze Země. Podle vědců je možné, že mají biologický původ

Americká robotická laboratoř Curiosity na Marsu sice občas čelí technickým problémům, jinak je ale neúnavná. A její práce přináší stále nové a nové objevy. Mezi ty nejzajímavější patří objev organických látek ze skupiny thiofenů, k němuž došlo v minulých letech. Thiofeny jsou heterocyklické organické sloučeniny, v nichž je jeden uhlík v pětičlenném cyklu nahrazený sírou.

Astrobiolog Dirk Schulze-Makuch z americké Washington State University a jeho kolegové věří, že objevené molekuly thiofenů, které pocházejí ze 3,5 miliard let starých sedimentů, mohly vzniknout díky dávným živým organismům na Marsu. Na Zemi se thiofeny nacházejí například v uhlí anebo v ropě.

Biologický nebo nebiologický původ?

Thiofeny mohou vznikat abiotickou cestou termochemickými procesy, při nichž je ale nutné poměrně značné teplo. Zároveň je také mohou vytvářet bakterie. Otázkou tedy je, jak vznikly nalezené thiofeny na Marsu. Podle Schulze-Makucha a spol. by podobný nález na Zemi měl velmi pravděpodobně biologický původ. Ale na Marsu to není tak snadné zjistit.

TIP: Napínavá story pokračuje: Rover Curiosity objevil na Marsu velké množství metanu

Chemicky je možné thiofeny připravit termochemickou redukcí sulfátu. Tato reakce ale vyžaduje minimální teplotu 120 °C. Na Marsu jsou sopky, takže tam v minulosti muselo docházet k sopečným erupcím a další vulkanické aktivitě. Také tam občas dopadají meteority. Při podobných událostech se určitě vyskytly i vyšší teploty. Autoři studie jsou ale přesvědčeni, že tyto procesy nepostačují k tomu, aby vysvětlily množství thiofenů, jaké detekovala Curiosity. Na definitivní rozřešení si zřejmě budeme muset ještě nějakou dobu počkat – odpovědi by mohla přinést příští generace roverů nebo výzkum lidských kolonistů na Marsu.