Náš kosmický otesánek: Mléčná dráha pomalu, ale jistě roste

06.04.2018 - Stanislav Mihulka

Naše Galaxie má v průměru přibližně 100 tisíc světelných let. Stále se ale zvětšuje

<p>Perspektiva Mléčné dráhy</p>

Perspektiva Mléčné dráhy

Pokud si po Velikonocích připadáte, že jste prostě museli po všech těch dobrotách přibrat, nezoufejte. Naše domovská galaxie Mléčná dráha je na tom podobně. Vědci zjistili, že spirální galaxie, jakou je i naše domovská Mléčná dráha, rostou průměrnou rychlostí 500 metrů za sekundu.

Přišla na to se svými kolegy astronomka Cristina Martínez-Lombilla ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Canarias, když studovala tvorbu hvězd v okrajových částech galaxií. Její výzkum ukázal, že když se zrodí nové hvězdy, pohybují se směrem od ostaních hvězd a galaxie se díky tomu zvětšují.

Jak roste Galaxie?

Vědci k výzkumu použili rozsáhlý katalog galaxií Sloan Digital Sky Survey (SDSS) a jeho data zkombinovali s pozorováními ultrafialové vesmírné observatoře GALEX a infračervené vesmírné observatoře Spitzer. Sledovali přitom galaxie, které jsou podobné Mléčné dráze.

TIP: Souboj galaxií: Hmotnost Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě je srovnatelná

Naše Galaxie je podle nich už tak dost velká. Má tvar víceméně plochého disku o průměru asi 100 tisíc světelných let. Přesto ale pomalu roste. Pokud jsou odhady týmu Martínez-Lombillové správné, bude Mléčná dráha za 3 miliardy let asi o 5 procent větší než je dnes.

EWASS