NASA chystá obranu proti nebezpečným planetkám a meteoroidům

13.01.2016 - Martin Reichman

Americká agentura NASA oznámila vznik nového úřadu, který bude mít na starost obranu před nebezpečnými blízkozemními objekty

K dnešnímu dni bylo objeveno více než 13 500 blízkozemních objektů všech velikostí – od planetek až po relativně malé meteoridy. Denně je detekováno až 1 500 těchto nových objektů. Téměř všechny objevy přitom patří NASA – více než 95 % objevených objektů má na svědomí právě americká vesmírná agentura.

Doba po Čeljabinsku

Přístup vědců, ale i politiků a veřejnosti se značně změnil po explozi meteoritu, který dopadl 15. února 2013 v okolí ruského Čeljabinsku. Exploze devatenáctimetrového meteoritu uvolnila nejméně třicetkrát větší energii než výbuch atomové bomby nad Hirošimou v roce 1945. Dost na to, aby se blízkozemní objekty staly reálnou hrozbou.

TIP: Zachráníme se před útokem smrtících asteroidů?

NASA nyní oznámila vznik nového úřadu, který má spravovat a hlavně koordinovat pátrání po potenciálně nebezpečných objektech. Planetary Defense Coordination Office (PDCO), jak se nový úřad jmenuje, bude zodpovídat za veškeré projekty financované NASA, které se zabývají pátráním po kometách, planetkách a meteoridech a má také spolupracovat s agenturami dalších zemí – Ruskem, ESA a dalšími. PDCO tak do značné míry převezme dosavadní agendu agentury FEMA (Federal Emergency Management Agency), která je orientována spíše na obecné hrozby živelních pohrom a nehod většího rozsahu.

Že nejde o nějaký druhořadý úřad, dokazuje schválený rozpočet – PDCO bude hospodařit s 50 miliony dolarů, což znamená desetinásobné zvýšení rozpočtu od nástupu Obamovy administrativy.

Meteorid, meteor, meteorit

Názvosloví menších vesmírných objektů je poměrně nepřehledné. Jaký je tedy rozdíl mezi meteoridem, meteorem, meteoritem a planetkou? Objekt do 100 metrů, pohybující se mimo atmosféru Země se nazývá meteoroid. Vstup meteoridu do atmosféry vyvolává světelný jev - meteor. Jakmile některá část meteoroidu dopadne na Zemi, je z něj rázem meteorit. Tělesa větší než 100 metrů jsou považována za planetky.

space.com